Kablówka bez kabla

Przewidywania rychłej śmierci tradycyjnej telewizji wydają się przedwczesne. Broni się przede wszystkim programami na żywo, rozrywką, różnego typu talent show i transmisjami sportowymi.

W Polsce 10,4 mln ludzi płaci za telewizję rocznie 6,1 mld zł, czyli średnio po 49 zł miesięcznie. Najwięcej, bo ok. 5,4 mln, ogląda ją dzięki antenom satelitarnym, a dwaj operatorzy tych platform (Cyfrowy Polsat ma 3,4 mln abonentów, a Canal+ 2,1 mln) mają z tego ok. 3,6 mld zł wpływów rocznie. Telewizje kablowe mają 4,5 mln abonentów, od których zgarniają 2,1 mld zł rocznie (najwięksi operatorzy to: UPC Polska, Vectra i Multimedia Polska). Coraz większą popularność zyskuje jednak możliwość oglądania telewizji przez internet, czyli IPTV. To dzięki upowszechnianiu się internetu światłowodowego FTTH (ang. fiber-to-the-home). Według szacunków to już rynek wart blisko 0,5 mld zł rocznie. To właśnie dynamiczny przyrost abonentów IPTV w ostatnich trzech latach powstrzymuje cały rynek przed tendencją spadkową. Tu niekwestionowanym liderem jest Orange Polska, który ma już pół miliona odbiorców takiej telewizji. Przełomem, który może jeszcze przyspieszyć popularyzację IPTV, może okazać się decyzja największego dostawcy płatnej telewizji, czyli Cyfrowego Polsatu (CP), a przy okazji jednego z dwóch obok TVN największych komercyjnych nadawców TV, by udostępnić telewizję w formule OTT (ang. over-the-top), czyli niezależnie od jakiego dostawcy masz internet. CP nie podaje, ilu ludzi zdecydowało się na skorzystanie z tej oferty, ale głośne protesty zwłaszcza mniejszych operatorów kablowych, że firma wychodzi z propozycją OTT, a jednocześnie podnosi operatorom stawki za retransmisję swoich kanałów w ich sieciach, każe się domyślać, że traktują to jako realne zagrożenie. Przyjrzyjmy się więc, jak wygląda obecnie oferta IPTV w Polsce.

Orange: bez internetu ani rusz

Orange Polska nie sprzedaje telewizji jako samodzielnej usługi, można ją kupić tylko w pakiecie z dostępem do internetu. Pomarańczowy operator dzięki największym w kraju inwestycjom ma sieć FTTH  docierającą do 4 mln mieszkań i domów (do końca 2020 r. ma być 5 mln), więc potencjalny zasięg jest duży. W ciągu trzech lat więcej niż podwoił liczbę odbiorców telewizji IPTV z 0,2 do 0,5 mln.

Najtańszy pakiet internet + TV (104 kanały, w tym 57 HD) kosztuje w Orange 100 zł/mies. (umowa na 2 lata, przy umowie bezterminowej, możliwości rezygnacji w dowolnym momencie, drożej o 10 zł/mies.). Możliwość oglądania telewizji na laptopie, tablecie lub smartfonie poprzez aplikację (Orange TV Go) kosztuje dodatkowe 5 zł/mies. Oprócz linearnej telewizji daje to możliwość korzystania także z całkiem bogatej biblioteki filmów VoD. Orange nie ujawnia, czy rozważa udostępnienie IPTV jako samodzielnej usługi OTT.

Vectra: IPTV jako dodatek do kablówki

Ten operator pozwala na oglądanie ponad 100 kanałów telewizyjnych na komputerze, tablecie lub smartfonie za pośrednictwem przeglądarki internetowej albo aplikacji mobilnej, ale by skorzystać z TV online Vectry, trzeba jednak kupić pakiet telewizji kablowej. Najtańszy (78 kanałów, w tym 38 HD) kosztuje 35 zł/mies. i umożliwia oglądanie 46 kanałów online, a najdroższy (171/104 HD) kosztuje 72 zł/mies. i umożliwia oglądanie 120 kanałów online. W sumie usługa TV Online Vectry udostępnia bezpłatnie 143 kanały w domu i 129 poza domem. I chociaż przedstawiciele operatora deklarują, że ich celem jest posiadanie najlepszej oferty "TV everywhere" na polskim rynku, to póki co z prawdziwym OTT nie ma to wiele wspólnego. Vectra ma ok. 900 tys. abonentów telewizji w 300 miastach.

Multimedia: niskie ceny, ale tylko po swoim kablu

Nietypową strategię wobec telewizji online przyjął operator kablowy Multimedia Polska (MMP). Można ją kupić jako samodzielną usługę, nie trzeba kupować od operatora dostępu do internetu, można korzystać z sieci za pośrednictwem innego dostawcy, jednakże usługa musi być dostarczona poprzez sieć kablową MMP. Najtańszy pakiet TV (61 kanałów, w tym 32 HD) kosztuje 19 zł/mies., a najdroższy (150/78 kanałów) 59 zł/mies. (we wszystkich przypadkach operator oferuje pierwsze 3 mies. gratis). Najtańszy pakiet internet + TV w MMP kosztuje 64 zł/mies., a najdroższy 104 zł/mies. Co ciekawe, dowiadujemy się, że MMP rozważało  udostępnienie IPTV jako samodzielnej usługi w całym kraju, jednak póki co wstrzymuje się z wdrożeniem go na rynek. Operator nie ujawnia, ilu ma obecnie użytkowników IPTV.

Polsat: kup pan dekoder


Tu już wchodzimy do świata bliższego telewizyjnemu OTT. Posiadając łącze internetowe od dowolnego dostawcy, trzeba kupić od Cyfrowego Polsatu dekoder za 300 zł (lub za 1 zł, ale z umową na 2 lata) i po podłączeniu do internetu, poprzez wi-fi lub kablem, można oglądać telewizję online. CP oferuje trzy podstawowe pakiety: najtańszy za 20 zł/mies. (25 kanałów), droższy za 30 zł/mies. (42 kanały) i najdroższy za 60 zł/mies. (92 kanały) oraz 6 pakietów dodatkowych: 3 pakiety premium (Polsat Sport Premium, Eleven Sports oraz HBO i HBO Go) i 3 pakiety tematyczne: Sport, Filmy i seriale oraz Dzieci. Wszystkie je można aktywować (i odnawiać) co 30 dni. Ofertę telewizji OTT z dekoderem Cyfrowy Polsat uczynił bohaterem tegorocznej bożonarodzeniowej kampanii reklamowej.



Player.pl: 48 kanałów, ale drogo

TVN (TVN Discovery), czyli główny telewizyjny konkurent Polsatu, poprzez swój serwis internetowy Player.pl (także jako aplikacja na tablety i smartfony oraz w telewizorach smart TV) oferuje dostęp do 48 kanałów telewizyjnych online. Typowe OTT – kto jest dostawcą internetu, nie ma znaczenia. Najtańszy pakiet kosztuje 10 zł/mies., ale oferuje tylko 3 kanały własne nadawcy: TVN, TVN7 i TTV, w cenie jest natomiast dostęp do biblioteki VoD. Pakiet 15 kanałów kosztuje 20 zł/mies. i oprócz biblioteki VoD oferuje także możliwość oglądania odcinków seriali TVN wcześniej niż w telewizji. Najdroższy pakiet Playera, z 48 kanałami TV, w tym 11 Canal+ i 3 HBO, kosztuje 80 zł/mies. TVN produkuje kolejne seriale (np.: "Chyłka", "Szadź"), które w pierwszej kolejności trafiają do Playera, a dopiero później do tradycyjnej telewizji. Według informacji TVN-u Player ma ok. 200 tys. płacących subskrybentów.

TVN Discovery i Cyfrowy Polsat, czyli obaj najwięksi komercyjni nadawcy telewizyjni w kraju, zapowiedzieli, że wspólnie stworzą nową platformę OTT. Póki co nieznane są bliższe szczegóły tego projektu, więc trudno szacować jego potencjał.

WP Pilot: nawet bezpłatnie

Telewizja internetowa nie jest jedynie domeną dostawców i nadawców telewizyjnych. Portal Wirtualna Polska (WP) w 2017 r. kupił spółkę Netwizor, operatora serwisu Videostar rozwijającego telewizję online, i przemianował go na WP Pilot. To już prawdziwe telewizyjne OTT. Niezależnie od tego, z jakiego dostawcy internetu korzystamy, bez konieczności kupowania dekodera, możemy oglądać telewizję online. 31 kanałów – za darmo. Płatne są trzy pakiety: 34 kanały, w tym 20 HD, za 7 zł/mies., 59 kanałów, w tym 42 HD, za 23 zł/mies. i 92 kanały, wszystkie HD, za 35 zł/mies. Dodatkowo można dokupić pakiet 4 kanałów Eleven Sport za 15 zł/mies. WP nie ujawnia, ilu ludzi korzysta z WP Pilot. Początkowo niektórzy nadawcy próbowali blokować retransmisję ich kanałów w WP Pilot, ale na chwilę obecną wydaje się, że WP wyszła z tego obronną ręką. Co więcej, planuje rzucić nadawcom reklamową rękawicę. Zaprezentowała bowiem działającą właśnie w WP Pilot technologię dynamicznej personalizacji reklam DAI (ang. dynamic ad insertion), pozwalającą "podmieniać" reklamy w trakcie bloków reklamowych w telewizji na takie, jakie chce portal. To wpływałoby na model biznesowy działania nadawców telewizyjnych, a póki co nie jest jeszcze prawnie uregulowany. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zastanawia, czy i jak to zrobić.

Play i T-Mobile: TV do abonamentów komórkowych lub internetowych.


Wypada tu też wspomnieć o ofertach telewizyjnych dwóch pozostałych największych operatów telekomunikacyjnych: Playa i T-Mobile Polska.

Play oferuje IPTV jako usługę (aplikację na smartfony i tablety lub poprzez przeglądarkę internetową) o nazwie Play Now. To 25 kanałów telewizyjnych oraz 4 pakiety dodatkowo płatne (m.in. HBO i Eleven Sports). Ten operator nie sprzedaje telewizji jako samodzielnej usługi, tylko jako dodatek do abonamentów komórkowych – najtańszy abonament pozwalający z niej korzystać kosztuje 55 zł/mies., a za skorzystanie z telewizji Play Now trzeba dopłacić 10 zł/mies. W zamian można korzystać z biblioteki filmów VoD. Dzięki umowie z Vectrą w przyszłym roku Play rozpocznie świadczenie usług stacjonarnych i zapewne przy tej okazji odświeży swoją ofertę telewizji.

T-Mobile Polska dzięki umowie z Orange Polska wszedł na rynek usług stacjonarnych, korzystając z jego sieci światłowodowej. Magentowy operator zdecydował się na specyficzne podejście do oferty telewizji, postawił bowiem raczej na rozrywkę wideo – oferuje dostęp do Netflix i Amazon Prime Video, nie ma tradycyjnych pakietów z kanałami TV, a jedynie zbiór kanałów sportowych od Cyfrowego Polsatu (Ipla i Eleven Sports). Najtańszy abonament komórkowy pozwalający z nich korzystać kosztuje w T-Mobile 55 zł/mies., a abonament internetu stacjonarnego – 69 zł/mies. (z Netfliksem).      

Canal+ też dołączy

Także Canal+, operator drugiej po Cyfrowym Polsacie platformy telewizji satelitarnej (dawniej jako NC+) i jednocześnie nadawca kilkunastu kanałów telewizyjnych, nie mógł pozostać obojętny wobec rozwoju rynku TV OTT. Szykuje się on do wprowadzenia usługi/platformy myCanal. Dzięki niej będzie można oglądać kanały telewizyjne dostępne w ofercie tego dostawcy za pomocą aplikacji na iOS, Android i Android TV, Apple TV czy przeglądarki internetowej. Canal+ podaje, że z tej platformy korzysta już miesięcznie ponad 13 milionów użytkowników na świecie. Można np. oglądać do 4 programów na żywo w tym samym momencie, cofać się do dowolnej audycji emitowanej tego samego dnia bez konieczności nagrywania, zapisywać treści offline, otrzymywać rekomendacje, śledzić statystyki sportowe na żywo w trakcie wydarzenia i korzystać z bibliotek VoD. Polski Canal+ twierdzi, że finalizuje już prace nad wprowadzeniem tej usługi w naszym kraju.

Rynek telewizji IPTV będzie się niewątpliwie rozwijał. Firma PMR przewiduje, że w ciągu 4 lat wzrośnie on z obecnych 8% do 14% całego rynku płatnej TV. Chociaż nasz rynek telewizyjny ewoluuje (rzeczywiście raczej wolno, skoro za reklamowanie IPTV zabrali się już Joanna Brodzik i Paweł Wilczak), można przewidywać, że internetowa telewizja trafi "pod strzechy", a te prognozy mogą okazać się niedoszacowane.


Rynek płatnej TV w Polsce
2015: 5,94 mld zł (-1,2%)
2016: 5,89 mld zł (-0,9%)
2017: 5,88 mld zł (-0,1%)
2018: 6,1 mld zł (+3,7%)
Dane szacunkowe; źródło: PMR

VoD rośnie w siłę
2,7 mln Polaków płaci rocznie 720 mln zł za abonamenty serwisów VoD
+1,6 mln abonentów VoD przybędzie w ciągu 5 lat
Szacunki i prognoza: PMR

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.