UOKiK: wkrótce decyzja w sprawie "Dieselgate" Volkswagena

Decyzje UOKiK ułatwiają konsumentom dochodzenie ewentualnych roszczeń w sądach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje, że postępowanie dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen z silnikami diesla jest na końcowym etapie, urząd zakończył analizę materiału dowodowego i szykuje się do wydania decyzji w tej sprawie.

Postępowanie UOKiK dotyczy tego, że koncern Volkswagen stosował w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. oprogramowanie, które w warunkach testowych pozwalało zaniżać wartość emisji tlenków azotu – afera, zwana "Dieselgate", dotknęła niemiecki koncern na całym świecie.

Pod koniec 2016 r. urząd postawił Volkswagen Group Polska zarzuty m.in. za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które sugerowały, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne oraz spełniają wymogi w zakresie emisji spalin. Inny zarzut dotyczył tego, że firma instruowała sprzedawców tych samochodów, co mogło prowadzić do tego, że dilerzy odrzucali reklamacje konsumentów dotyczące emisji spalin.

Volkswagen to największy producent samochodów na świecie. Niemiecki koncern przyznał, że oprogramowanie fałszujące wyniki testów spalin znalazło się w ponad 500 tys. samochodów Volkswagen, blisko 400 tys. Audi, ponad 130 tys. samochodach marki Skoda i ponad 76 tys. Seatów, a także ok. 80 tys. dostawczych Volkswagenów.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK może nałożyć na Volkswagen Group Polska karę finansową – maksymalnie do 10% rocznego obrotu. Po uprawomocnieniu decyzje UOKiK stają się prejudykatem, co ułatwia konsumentom dochodzenie ewentualnych roszczeń w sądach.

Stowarzyszenie osób poszkodowanych przez spółki grupy Volkswagen AG "Stop VW" szacuje, że w Polsce właścicielami takich aut jest ok. 300 tys. osób. Część z nich złożyła pozew zbiorowy, w którym wysokość roszczeń przekracza 200 mln zł, na razie sądy (okręgowy w Warszawie i apelacyjny) go odrzuciły, w grudniu ub.r. sprawa trafiła do Sądu Najwyższego.

Przypomnijmy, że W Stanach Zjednoczonych Volkswagen został sądownie ukarany za "Dieselgate" 2,8 mld dol. Ponadto Federal Trade Commission poinformowała o zawartej ugodzie, której wartość wyniosła prawie 15 mld dol. – Volkswagen w Stanach Zjednoczonych zobowiązał się m.in. do odkupienia wadliwych samochodów. Z kolei australijski urząd ochrony konsumentów nałożył niedawno na firmę karę 125 mln dol. australijskich (ok. 85 mln dol.). Natomiast w Europie włoski organ ochrony konkurencji nałożył łącznie na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia 5 mln euro kary. Postępowanie ws. "Dieselgate" prowadzi Komisja Europejska.

Po wybuchu afery w 2015 r. okazało się, że koncern z Wolfsburga nie był jedynym, który mógł zaniżać wyniki testów spalin w swoich dieslach – takie zarzuty padły także wobec marek: Volvo, Renault, Nissan, Jeep, Hyundai, Citroen i Fiat.

Maciej Burlikowski 1389 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.