Co trzeci Polak ogląda zawody sportowe kilka razy w tygodniu
Zaledwie 12% z nas w ogóle nie rozmawia o sporcie i kibicowaniu - wynika z raportu "Świat kibica"
Kibicują zarówno kobiety, jak i mężczyźni, szczególnie podczas wydarzeń związanych z piłką nożną, meczów reprezentacji Polski czy mistrzostw świata. Piłka nożna bezsprzecznie jest jedną z najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce, praktycznie na równi ze skokami narciarskimi. Każda z tych dyscyplin oglądana jest przez co najmniej 2/3 Polaków, aczkolwiek to właśnie piłka nożna ma najwierniejszych kibiców – niemal co czwarty Polak (24%) tym właśnie sportem interesuje się najbardziej.
Sport jest istotnym tematem rozmów w naszym kraju. O wydarzeniach sportowych dyskutujemy nie tylko w czasie ich trwania, ale również przed nimi (36%) oraz po ich zakończeniu (48%). Rozmowy dotyczące dyscypliny sportowej bez odniesienia do konkretnego wydarzenia prowadzi 33% badanych, a rozmowy odnoszące się do serii zawodów sportowych (np. liga) – 26%. Tylko 12% Polaków nie rozmawia o sporcie i kibicowaniu w ogóle. Kibicowanie stwarza też okazje towarzyskie. Wydarzenia sportowe oglądamy najczęściej z partnerami/małżonkami (37%) lub znajomymi (32%). Ponad dwie trzecie Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu.
Kibicowaniu Polaków towarzyszy cała otoczka. Przygotowujemy jedzenie, najczęściej przekąski, ale także coś na ciepło. Istotnym elementem imprezy kibica są też napoje, w tym alkoholowe. Z alkoholi pijanych podczas transmisji piwo jest wybierane bez porównania najczęściej (92%), pijają je niemal wszyscy oglądający transmisje meczów, którzy piją alkohol w ich trakcie. Nie stronimy też od mocniejszych alkoholi, 30% pije wódkę, a 27% deklaruje, że sięga po whisky.
Zaangażowanie w kibicowanie przekłada się również na czyny: co trzeci kibic chętnie wybiera marki, które wspierają sportowców (najczęściej są to napoje, ale także artykuły spożywcze typu przekąski czy marki sprzętu elektronicznego). Jeśli oglądamy piłkę nożną, to telewizor jest kluczowym medium. Co trzeci kibic ogląda mecze na laptopie, a co piąty na smartfonie.
Badanie „Świat kibica” zrealizowane przez IQS w drugiej połowie stycznia 2020 r., CAWI, N=1256

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.