Tomasz Machała żegna się ze stanowiskami w WP

Portal chce się oczyścić po aferze dziennikarskiej z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Grupa Wirtualna Polska (GWP), właściciel m.in. jednego z dwóch największych obok Onetu portali internetowych Wirtualna Polska (WP), zwolniła ze stanowisk Tomasza Machałę, redaktora naczelnego WP i członka zarządu WP Media.

To rezultat afery, ujawnionej przez OKO.press, dotyczącej relacji GWP z urzędami (m.in. Ministerstwem Sprawiedliwości) i spółkami Skarbu Państwa. Machała miał podobno m.in. cenzurować dziennikarzy WP, by nie pisali nieprzychylnie o władzy, bowiem mogłoby to mieć negatywny wpływ na relacje biznesowe (m.in. reklamowe) portalu i całej GWP ze spółkami państwowymi.

W wydanym wczoraj oświadczeniu GWP napisała, że efektem prac wewnętrznego zespołu było m.in. ustalenie, że faktycznie podczas zebrania z dziennikarzami Tomasz Machała stwierdził: "Nie będę demolował interesów z Ministerstwem Sprawiedliwości, dlatego, że wisi na tym twoja pensja, twoja pensja i jeszcze pensje 25 innych osób". Machała oświadczył, że żałuje tego rodzaju wypowiedzi i przyznaje, że takie słowa nigdy nie powinny paść. GWP twierdzi natomiast, że zachęcał, a nie zniechęcał dziennikarzy do zajmowania się istotnymi sprawami, takimi jak np. tzw. afera Piebiaka i zapewniał, że takie publikacje będą ukazywały się w portalu, niezależnie od tego, kogo dotyczą.

Jednocześnie jednak GWP przyznaje, że w spółce panował mit „dużych wydatków” spółek Skarbu Państwa, podsycany niektórymi nierozważnymi wypowiedziami menedżerów, niejasnymi powodami ingerencji w treści przez przełożonych i wydawców, presją przedstawicieli działu sprzedaży i plotkami „korytarzowymi”.

Na podstawie analizy przychodów reklamowych WP zespół ustalił, że Ministerstwo Sprawiedliwości (ani Fundusz Sprawiedliwości) nie było najbardziej promowanym podmiotem w Wirtualnej Polsce w 2019 r. Wpływy reklamowe z Ministerstwa Sprawiedliwości i agencji go obsługujących wyniosły poniżej 1% przychodów Wirtualna Polska Holding w całym 2019 r. Było to wielokrotnie mniej od podawanych w mediach 125 mln zł. Łączne wydatki całego sektora publicznego, w tym instytucji i spółek Skarbu Państwa w Wirtualnej Polsce Holding w roku 2019 wyniosły niecałe 4% przychodów.

Zespół ustalił ponadto, że w redakcji WP zdarzały się przypadki odmowy przez przełożonych niektórych publikacji dotyczących prominentnych polityków, firm czy instytucji. Bardzo trudno jednoznacznie stwierdzić, które z tych przypadków uzasadnione były prezentacją stanowiska wszystkich stron, które obawami o konsekwencje prawne tych publikacji, a które wynikały z niewłaściwych działań.
Stwierdzono także przypadki ingerowania i wywierania presji przez przedstawicieli działu sprzedaży w treści redakcyjne. Ingerencje takie działy się za wiedzą i zgodą kierownictwa redakcji, ale bez jasnego wytłumaczenia powodów autorom publikacji.

W redakcji zdarzały się różnego typu przypadki odrzucania przez przełożonych propozycji tematów do publikacji zgłaszanych przez dziennikarzy (np. na kolegiach redakcyjnych), zdejmowania opublikowanych materiałów ze strony głównej portalu lub rzadziej ze strony głównej serwisu Money.pl lub innych serwisów, oczekiwania zmiany fragmentów tekstów lub bezpośrednie, ale także niejasne dla autorów ingerencje przełożonych w treść tekstów. Ustalono przy tym, że modyfikacje materiałów odbywały się przede wszystkim w ramach redakcji, a modyfikacje pochodzące z działu sprzedaży miały charakter sporadyczny – na ok. 41 tys. publikacji w 2019 r. udało się zidentyfikować kilkanaście działań tego rodzaju.
Zespół potwierdził, że w portalu Wirtualna Polska i innych serwisach były publikowane pod pseudonimami Krzysztof Suwart i Krzysztof Major. Nazwiskiem Krzysztof Suwart i Krzysztof Major podpisywane były niektóre artykuły sponsorowane, przygotowywane przez dział sprzedaży. Nazwisko Konrad Wojciechowski nie jest pseudonimem. Taki dziennikarz istnieje i współpracuje z redakcją WP, ale także z innymi redakcjami.

Odpowiedzialność za te nieprawidłowości spada na Tomasza Machałę i za to żegna się on ze stanowiskiem redaktora naczelnego portalu oraz członka zarządu WP Media. Pozostanie on jednak w grupie WP - obejmuje funkcję prezesa spółki Netwizor Sp. z o.o., zarządzającej platformą telewizji internetowej WP Pilot.

GWP rozpoczyna poszukiwanie nowego naczelnego WP. Do czasu jego wyboru p.o. redaktorem naczelnym będzie Katarzyna Szpor. Z ramienia zarządu pracę redakcji WP nadzorował będzie Tomasz Siemieniec, były wieloletni redaktor naczelny "Pulsu Biznesu".

Nowym szefem strony głównej WP będzie Krzysztof Jurowski, który w latach 2009-2016 pracował w Wirtualnej Polsce, pełniąc m.in. funkcję dyrektora wydawniczego.

Rezygnację złożyła także Iwona Wencel, wiceprezes WP Holding ds. HR. Rezygnacja została przyjęta.

Maciej Burlikowski 1276 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.