Havas Media: handel w niedzielę nie podoba się połowie Polaków
Przeciwni są mu zwłaszcza mieszkańcy dużych miast.
Okazuje się, że prawie połowa dorosłych Polaków ocenia zmiany negatywnie. Przodują tu mieszkańcy największych miast, wśród których taką opinię wyraża blisko 64% mieszkańców miast powyżej 500 tys. Najbardziej podzieleni są natomiast mieszkańcy wsi – około 40% z nich ocenia zaostrzenie zakazu negatywnie, a 43,5% pozytywnie. Podobnie jak w ubiegłym roku, połowa dorosłych Polaków uważa także, że zakaz handlu powinien zostać zniesiony. Jednocześnie z badania wynika, że konsumenci przyzwyczaili się już do jego istnienia i są odpowiednio przygotowani do braku możliwości zrobienia zakupów w niedzielę. Prawie połowa badanych Polaków robi zakupy z odpowiednim wyprzedzeniem. Tylko 11% badanych poszukuje sklepów otwartych w niedziele. Do braku możliwości zrobienia zakupów w niedzielę trochę lepiej przygotowane są kobiety oraz starsi Polacy – to te grupy częściej deklarują robienie zakupów klika dni wcześniej. Z kolei sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują mężczyźni oraz młodsi respondenci – osoby do 34. roku życia.
Zakaz handlu w niedziele nie ograniczył też, według Havas Media, konsumpcji. Tylko 1/5 badanych Polaków zadeklarowała, że wprowadzenie niedzielnego zakazu handlu sprawiło, że kupuje znacznie mniej. Ograniczenie konsumpcji szczególnie widocznie jest wśród najmłodszych badanych – do 24. roku życia – w tej grupie blisko 30% badanych deklaruje, że przez zakaz handlu kupują mniej.