Havas Media: handel w niedzielę nie podoba się połowie Polaków

Przeciwni są mu zwłaszcza mieszkańcy dużych miast.

Zespół badawczy Havas Media Group – Intelligence Team w badaniu zrealizowanym w lutym 2020 r. szukał odpowiedzi na pytanie, jak zaostrzony od stycznia br. zakaz handlu w niedzielę (tylko 7 niedziel handlowych) postrzegają polscy konsumenci.

Okazuje się, że prawie połowa dorosłych Polaków ocenia zmiany negatywnie. Przodują tu  mieszkańcy największych miast, wśród których taką opinię wyraża blisko 64% mieszkańców miast powyżej 500 tys. Najbardziej podzieleni są natomiast mieszkańcy wsi – około 40% z nich ocenia zaostrzenie zakazu negatywnie, a 43,5% pozytywnie. Podobnie jak w ubiegłym roku,  połowa dorosłych Polaków uważa także, że zakaz handlu powinien zostać zniesiony. Jednocześnie z badania wynika, że konsumenci  przyzwyczaili się już do jego istnienia i są odpowiednio przygotowani do braku możliwości zrobienia zakupów w niedzielę. Prawie połowa badanych Polaków robi zakupy z odpowiednim wyprzedzeniem. Tylko 11% badanych poszukuje sklepów otwartych w niedziele. Do braku możliwości zrobienia zakupów w niedzielę trochę lepiej przygotowane są kobiety oraz starsi Polacy – to te grupy częściej deklarują robienie zakupów klika dni wcześniej. Z kolei sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują mężczyźni oraz młodsi respondenci – osoby do 34. roku życia.

Zakaz handlu w niedziele nie ograniczył też, według Havas Media, konsumpcji. Tylko 1/5 badanych Polaków zadeklarowała, że wprowadzenie niedzielnego zakazu handlu sprawiło, że kupuje znacznie mniej. Ograniczenie konsumpcji szczególnie widocznie jest wśród najmłodszych badanych – do 24. roku życia – w tej grupie blisko 30% badanych deklaruje, że przez zakaz handlu kupują mniej.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.