GroupM: Ponad połowa CMO w Polsce to kobiety

Na rynku agencji reklamowych i mediowych statystyki są znacznie mniej wyrównane - większością spółek zarządzają mężczyźni.

W 53% firm z listy 200 największych polskich reklamodawców marketingiem kierują kobiety – pokazuje analiza GroupM, technologicznej i inwestycyjnej platformy agencji mediowych WPP (MediaCom, Wavemaker, Mindshare). Kobiety stoją na czele marketingu w spółkach ze wszystkich kategorii rynkowych – od finansów przez kosmetyki po żywność i telekomy.

O ile jednak odsetek kobiet i mężczyzn wśród CMO jest wyrównany, o tyle w zarządach topowych spółek oferujących usługi marketingowe proporcje płci są znacznie bardziej zróżnicowane na niekorzyść kobiet. W 4 na 5 agencji reklamowych (kreatywnych) funkcję CEO sprawuje mężczyzna, podobne proporcje utrzymują się też w całych zarządach spółek z tej kategorii. Lepiej sytuacja wygląda w agencjach mediowych, gdzie odsetek kobiet wśród CEO stanowi 40%.

– W kontekście rynku kreatywnego trochę razi taka konserwatywna struktura, mówimy w końcu o biznesie, który żyje z rozumienia "różności" świata i powinien nadążać za jego dynamiką. Znacznie większy udział kobiet w zarządach agencji mediowych może wynikać z tego, że jest to kategoria firm, która powstała znacznie później, w czasach gdy role zarządzających nie były już tak mocno zastrzeżone dla mężczyzn – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM, a wcześniej wieloletnia szefowa Wavemakera.

Wyliczenie GroupM powstało z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet na podstawie listy największych reklamodawców telewizyjnych w 2019 r. według Nielsena (dane dot. CMO) oraz m.in. na podstawie raportu "Agencje Reklamowe i Domy Mediowe Media Marketing Polska", a także źródeł własnych firmy (dane dot. agencji kreatywnych i agencji mediowych).

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.