Rynek farmaceutyczny wart był w 2019 r. ponad 36 mld zł

Wartość segmentu produktów bez recepty w aptekach stacjonarnych i w aptekach internetowych w 2019 r. osiągnęła 16,61 mld zł (liczone w cenach detalicznych).

Wartość całego rynku farmaceutycznego bez segmentu szpitalnego w 2019 r. wynosiła ponad 36,43 mld zł (liczone w cenach detalicznych). Oznacza to wzrost o ponad 7% w stosunku do roku 2018. Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę oraz produktów dostępnych bez recepty OTC i CH (w tym: leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki, wszystkie dane: PASMI na podstawie IQVIA).

Wartość segmentu produktów bez recepty w aptekach stacjonarnych i w aptekach internetowych w 2019 r. osiągnęła 16,61 mld zł (liczone w cenach detalicznych). Do sprzedaży tego segmentu zaliczamy: leki OTC, i produkty CH, takie jak suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne. Segment ten w 2019 r. miał koło 46% udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce. Z tego leki OTC i suplementy diety o działaniu leczniczym i wspierającym leczenie stanowią około 32%. Obserwowany ciągły wzrost znaczenia produktów bez recepty w obrocie apteki ze względu na większą marżę, jaką da się osiągnąć na sprzedaży tych produktów, zwłaszcza produktów niezarejestrowanych jako leki. Należy się również spodziewać poszerzania asortymentu zwłaszcza w sieciach aptecznych wyposażonych w strefę samoobsługową i część drogeryjną. Coraz bardziej na półkach w aptekach sieciowych widoczne są marki własne. Ich udział w rynku produktów bez recepty już 3%, ale są kategorie, gdzie ten udział wynosi nawet kilkanaście procent, np. probiotyki, witamina C, z tendencją rosnącą. Kolejnym kanałem dynamicznie rozwijającej się dystrybucji jest sprzedaż internetowa. Udział kanału e-pharmacy wynosi 3,5% ale bez sprzedaży typu click & colect.

Kategorią terapeutyczną odnotowującą największą wartość sprzedaży aptecznej są leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. W 2019 r. ta kategoria odnotowała wysokość sprzedaży w aptekach stacjonarnych i cenach końcowych dla pacjenta na poziomie 2,81 mld zł. Następną w kolejności kategorią był segment witamin i minerałów, gdzie dość duży wzrost odnotowały mono minerały i monowitaminy, na przykład magnez, cynk i witamina D3, kombinacje z witaminą K2. Kolejną kategorią były produkty przeciwbólowe, gdzie obserwujemy wzrost w tradycyjnych preparatach przeciwbólowych dzięki wprowadzeniu wielu nowych wariantów na rynek oraz rozwój preparatów przeciwbólowych do stosowania zewnętrznego. Dodatkowo ostatni switch Rx/OTC ketoprofenu wpłynął również na stabilny wzrost kategorii. Kategorią zamykającą najważniejsze segmenty rynku jest grupa produktów wspomagających trawienie. W tej grupie produktów obserwujemy coraz więcej nowych preparatów na różne dolegliwości gastryczne, począwszy od wątroby, poprzez niestrawność, biegunkę, a skończywszy na produktach pomagających efektywnemu trawieniu. W tek kategorii są również probiotyki, które rozwijają się prawie w dwucyfrowym tempie.

Największy udział korporacji w rynku leków OTC w ub.r. (sprzedaż w kanale aptecznym w cenach ostatecznych dla pacjenta) miało USP Zdrowie (7%). Za nią znajdują się Polpharma (6,6%), Aflofarm (6,5%), GSK (4,8%) i Sanofi (3,5%).

Maciej Florek 2121 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.