Wzrost e-commerce w czasie kryzysu

Branżę e-commerce czeka wymagający, ale też bardzo ciekawy czas. Trend aktywizacji internautów na pewno się nie zatrzyma, a wręcz przyspieszy. Tłoczno zrobi się jednak również po stronie sprzedawców, a w recesji siła nabywcza spadnie. Przygotowania do nowej rzeczywistości trzeba rozpocząć już teraz.

W SalesTube współpracujemy z blisko pięćdziesięcioma sklepami e-commerce z 13 kategorii. W zależności od marki, odpowiadamy za technologię, analitykę, media lub budowę i utrzymanie sklepów. W zeszłym roku nasi klienci wygenerowali 5,9 miliardów złotych przychodów w internecie - to ponad 10% wartości całego rynku e-commerce.

Zagregowaliśmy dane klientów e-commerce w naszym portfolio:

  • 46 sklepów e-commerce z 13 kategorii

  • 30 milionów sesji

  • 405 tysięcy transakcji

Co pokazują liczby:

  1. 1,4% wzrost ilości sesji

  2. 10% wzrost ilości transakcji

  3. 17% wzrost ilości przychodów

  4. 16% spadek śr. wartości koszyka

W okresie 14-18 marca 2020 r. w porównaniu do 7-11 marca, 9 z 13 analizowanych kategorii wygenerowało większy przychód skorelowany z wyższym współczynnikiem konwersji.

 Nie jest zaskoczeniem, że największe spadki dotknęły turystykę oraz artykuły podróżnicze.

Większe zainteresowanie oraz idące za nim wzrost ilości sesji, współczynnika konwersji oraz przychodu wygenerowały artykuły drogeryjne, a także finanse i ubezpieczenia oraz telekomunikacja.

Podczas weekendu 14-15 marca w stosunku do 7-9 marca zagregowane dane dla 13 kategorii pokazywały dwucyfrowe spadki zarówno na poziomie ilości transakcji, jak i przychodów.

Dla niektórych kategorii, w tym turystyki, taka sytuacja może potrwać kilka miesięcy. Jednak na przestrzeni kilku dni zaobserwowaliśmy, że ponad połowa kategorii zanotowała wzrost. Możemy zakładać, że po okresie pierwszego “szoku”, część zwyczajów zakupowych użytkowników wróci do normy.

Ograniczony dostęp do zakupów w sklepach stacjonarnych skłoni do budowania nowych nawyków także grupy mniej do tej pory aktywne zakupowo w internecie

Sklepy e-commerce już dzisiaj wdrażają zmiany na poziomie komunikacji i media mixu, doinwestowując kanały digitalowe, a w kolejnych krokach powinny skoncentrować się na: optymalizacji portfolio, efektywniejszym wykorzystaniu technologii do integracji i aktywizacji danych oraz optymalizacji doświadczenia klientów na każdym etapie procesu zakupowego.

Aktualna sytuacja, jak pokazują trendy z rynku chińskiego, choć trudna dla wielu biznesów, będzie silnym motorem wzrostu dla branży e-commerce.

Tekst: Joanna Czekaj, dyrektor zarządzająca, SalesTube

SalesTube to ponad 100-osobowa agencja one-stop-shop dla e-commerce, działająca na blisko dwudziestu rynkach. Jest największym resellerem Google Marketing Platform w CEE.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.