Raport "E-commerce w czasie kryzysu 2020"

38% badanych zrobiło zakupy na czas pandemii w internecie - wynika z badania przeprowadzonego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Dane z badania i raportu "E-commerce w czasie kryzysu 2020" pokazują, że choć poziom niepokoju związany z koronawirusem wśród konsumentów jest dość umiarkowany (5,80 w skali 0-10), to internauci postanowili przygotować się na ten kryzysowy okres, który ich zdaniem nie zakończy się tak szybko. Konsumenci zmienili nie tylko swoje codzienne nawyki, ale także zachowania zakupowe. Aby ograniczyć wychodzenie z domu i zabezpieczyć się na ewentualne braki produktów w sklepach, 49% badanych internautów zrobiło zapasy na okoliczność kwarantanny. Zakupy nasiliły się szczególnie w pewnych kategoriach: 45% osób zakupiło więcej produktów sypkich (kaszy, makaronów), a 43% - produktów higienicznych (np. papieru toaletowego).

Gromadzenie zapasów na czas kwarantanny okazało się zdecydowanie bardziej popularne wśród kupujących online niż klientów sklepów tradycyjnych: 55% klientów e-sklepów zrobiło większe zakupy środków czystości, a 48% zadbało o zapasy żywności. 45% badanych wskazało, że w związku z pandemią koronawirusa zdecydowali się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia. 37% badanych uznało zakupy internetowe za bezpieczniejsze od zakupów w sklepach tradycyjnych. Wśród osób, które zrobiły zapasy online, odsetek badanych podzielających tę opinię wyniósł 70%.

Badani wskazali jednak zarazem, że często nie mogą dokonać zakupów ze względu na braki produktowe - w szczególności dotyczy to e-zakupów spożywczych. 59% internautów ocenia dostępność produktów spożywczych w e-sklepach źle lub bardzo źle.

- Wyniki badania "E-commerce w czasie kryzysu 2020" wyraźnie wskazują, że klienci wybierają zakupy w internecie. Na kanale online skupiła się niemal połowa badanych w wieku 35-44 lata. Również mieszkańcy mniejszych miast wybrali Internet w celu zaopatrzenia się w środki higieniczne lub detergenty. Wyniki raportu pokazują, że sytuacja wzmocni rozwój e-commerce w Polsce oraz wpłynie na zmianę nawyków zakupowych Polaków - podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Badanie przeprowadzone zostało na reprezentatywnej próbie 1779 polskich internautów metodą CAWI z wykorzystaniem responsywnych ankiet elektronicznych. Dane zostały zebrane w dniach 19-23 marca 2020 r. Partnerami raportu są Przelewy24 oraz Walutomat.

Raport jest do pobrania za darmo tutaj.

Paweł Piasecki 1036 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.