Jak pandemia wpływa na planowanie świąt wielkanocnych

Polacy obawiają się rosnących cen i chociaż większość na przygotowania do świąt zamierza przeznaczyć tyle samo, część osób ograniczy swoje wydatki. Zakupy w sklepach stacjonarnych robią teraz rzadziej i coraz częściej wybierają e-commerce - wynika z badania Nielsena.

- Aż 98% Polaków martwi się, że aktualna sytuacja związana ze stanem epidemii dotknie ich rodzin i przewiduje, że będzie ona trwała jeszcze nawet przez najbliższe 2 - 6 miesięcy. Prawie wszyscy, bo aż 94%, dostrzegają również, negatywny wpływ wirusa na gospodarkę, aż 85% wskazuje, że wpłynął na ich sposób życia. Jednak w nowej rzeczywistości radzą sobie przede wszystkim kupując tańsze produkty - 40%, w większych opakowaniach - 53% - mówi Beata Kaczorek, Dyrektor Badań Konsumenckich w Nielsen Connect w Polsce.

Największe zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków nastąpiły w ostatnich tygodniach, kiedy decydowali się na zakupy zapobiegawcze kupując na zapas głównie suche produkty spożywcze i środki sanitarne i czystości. Wartość sprzedaży koszyka FMCG w kulminacyjnym momencie w tygodniu 11. (9 - 15 marca br.) wzrosła o +54% osiągając wartość zbliżoną do szczytów sprzedaży typowych dla okresu przedświątecznego. 60% Polaków przyznaje, że w ostatnim czasie zrobili większe zapasy. Większość osób zmniejszyło liczbę wizyt w sklepie stacjonarnym. Polacy przyznają, że robią teraz więcej zakupów spożywczych w internecie (32%).

Ponad 80% badanych potwierdza, że sytuacja spowodowana przez wirusa w znaczący sposób wpłynęła na to, jak będą wyglądać ich święta. Również 80% Polaków przewiduje wzrost cen w porównaniu do ubiegłorocznej Wielkanocy. W tym roku Polacy będą próbowali zrobić zakupy świąteczne w tym samym czasie lub wcześniej niż rok temu. Prawie 60% przewiduje jednak, że obecna sytuacja wpłynie na ilość kupowanych produktów.

Dane sprzedażowe potwierdzają, że w koszykach Polaków pojawiają się teraz inne produkty. Największy wzrost wartości sprzedaży odnotowują środki czystości i higieny ok. 40%, nabiał 26%, alkohole i napoje ok. 20%, słodycze, przekąski, kosmetyki i perfumy ok. 11%.

Wśród kategorii, które tradycyjnie w znaczącym stopniu zwiększały swoją sprzedaż w okresie przedświątecznym znajdowały się: jajka, dodatki do ciast, majonezy, mąka, praliny, tabliczki czekolady, przyprawy czy słodycze wielkanocne. Wartość sprzedaży jajek w Wielkim Tygodniu wzrastała średnio dwukrotnie w porównaniu do średniej sprzedaży w ciągu roku i była wtedy nawet wyższa niż w ostatnim tygodniu przed Bożym Narodzeniem. W przypadku pralin w kwietniu 2019 roku Polacy kupili ponad 1470 ton czekoladek. To o ponad 1000 ton więcej niż wyniosła w tamtym roku średnia miesięczna sprzedaż, a także o 14 ton więcej niż w grudniu tego samego roku. W kwietniu 2019 roku polscy konsumenci kupili ponad 9 300 000 litrów majonezu. To o ponad 63% więcej niż sprzedawało się średnio na miesiąc w zeszłym roku.  

Polacy zakupy wielkanocne rozpoczynali zwyczajowo średnio ok. 2 tygodnie przed niedzielą wielkanocną. Wybierali się głównie do sklepów wielkoformatowych: hipermarketów, supermarketów i dyskontów. W hipermarketach sprzedaż kategorii spożywczych w ostatnich dwóch tygodniach przed świętami wielkanocnymi była w 2019 roku odpowiednio o 19% i 48% większa niż średnia tygodniowa sprzedaż w tym formacie. W supermarketach również można było zaobserwować zwiększoną sprzedaż w porównaniu do miesięcy sąsiadujących z Wielkanocą. Kiedy jednak zestawimy ze sobą sprzedaż w ostatnich 2 tygodniach przed Wielkanocą ze średnią sprzedażą tygodniową w ciągu całego 2019 roku jej wzrost nie przekroczył 2%.

Badanie syndykatowe “Wpływ Covid - 19 na zachowania konsumentów” zostało przeprowadzone przez Nielsena metodą panelu online w dniach 23 - 27 marca br. Dane sprzedażowe na podstawie Panelu Handlu Detalicznego Nielsen.

Katarzyna Woźniak 590 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.