Wavemaker: Telewizja jednoczy przy lokalnych serialach
W internecie we wszystkich krajach regionu CEE największą widownię gromadziły "Gra o tron" i "Stranger Things". W telewizji hitami były nadal lokalne produkcje - pokazuje analiza Wavemakera zrealizowana we współpracy m.in. z Parrot Analytics.
Na rynkach CEE największymi hitami serialowymi pozostają lokalne produkcje. Najlepsze odcinki polskiego "M jak miłość", czeskiego "Policie Modrava" czy węgierskiego "A mi kis falunk" ("Nasza mała wioska") osiągają w swoich krajach po 30-50% udziału w czasie oglądania - wynika z analizy Wavemakera.
Masowe widownie przed telewizorami gromadzą rodzinne seriale obyczajowe (jak polskie "M jak miłość", czeskie "Ulice"), emocje budzą perypetie lekarzy (słowackie "Sestričky", polskie "Na dobre i na złe", czeskie "Ordinace v růžové zahradě"), powodzeniem cieszą się wątki kryminalne (polski "Ojciec Mateusz", czeskie "Policie Modrava") oraz komediowe (węgierski "Drága örökösök" czy rumuński "Las Fierbinti").
W rankingach najlepiej oglądanych seriali z rynków środkowoeuropejskich, poza lokalnymi produkcjami, przebijają się pozycje tureckie. Trend ten widać przede wszystkim w Bułgarii (największym serialowym hitem na rynku jest "Narzeczona ze Stambułu"), ale także w Rumunii i na Węgrzech. W Polsce jedyną zagraniczną produkcją, która przedarła się do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych wśród wszystkich widzów (4+) seriali, była w ub.r. ukraińska "Zniewolona".
O ile telewizje jednoczą największe rzesze widzów przy lokalnych produkcjach, oglądanie w sieci mocno się zglobalizowało. Czołówka najpopularniejszych seriali w internecie wygląda niemal identycznie dla wszystkich analizowanych rynków regionu CEE. Jak pokazują dane Parrot Analytics, w 2019 r. Polaków, Czechów, Węgrów, Słowaków i Rumunów najbardziej rozgrzały w internecie "Gra o tron" oraz "Stranger Things" – nowe serie tych produkcji osiągnęły najwyższy wskaźnik demand expressions (wskaźnik opracowany przez firmę Parrot Analytics i agregujący takie zmienne jak m.in. oglądanie, ściąganie, kupowanie, komentowanie i postowanie na temat seriali w internecie).
Do czołówki seriali najchętniej oglądanych i komentowanych w internecie nie przebijają się na poszczególnych rynkach lokalne produkcje. Rozdzielenie świata seriali TV i online wiąże się m.in. (choć nie tylko) ze specyfiką widowni – w TV widownia seriali zdominowana jest przez kobiety 50+ (Nielsen), w sieci heavy-userami seriali są 16-35 latkowie (VideoTrack, Wavemaker).
- Niewykluczone, że w miarę wygaszania premier zwyżkowy trend nieco osłabnie, szczególnie w telewizji. Komplikacje związane z produkcją nowych seriali dotyczą dziś zarówno tradycyjnych nadawców, jak i serwisów SVoD inwestujących w oryginalne treści. Bardziej brzemienne w skutki mogą być one dla tradycyjnych nadawców, którzy przyzwyczaili widzów do stałych pór i ciągłości produkcji. Powrót do kilkumilionowych widowni po paru miesiącach przerwy może być trudny, o ile w ogóle możliwy - komentuje Anna Geryło, kierownik tradingu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej w regionalnym zespole Wavemaker. - W przypadku TV przestój w produkcji może być też większy z uwagi na starszy wiek wiek aktorów występujących w masowych "soap operas" - dodaje.

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.