Wavemaker: widzowie doceniają naziemną telewizję cyfrową
W jej ofercie widzowie najwyżej oceniają Polsat i TVN, a najchętniej pozbyliby się Polo i Trwam.
72% badanych pozytywnie postrzega kierunek zmian w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej. To już trzeci rok z rzędu, gdy jej postrzeganie się poprawia – pokazuje Projekt Cyfrowizja V, cykliczne badanie agencji Wavemaker realizowane od 2014 r. Odsetek widzów zadowolonych z bezpłatnej TV wzrósł o 5 pkt proc. w stosunku do poprzedniej fali badania z jesieni 2018 r.
Najwyższe oceny w rankingu bezpłatnych stacji zdobył w tym roku Polsat, który wyprzedził TVN, lidera z poprzedniej edycji badania. Do top 10 najwyżej ocenianych kanałów w ofercie naziemnej TV nie załapały się główne anteny TVP – w ocenach widzów wyraźnie straciły w stosunku do 2018 r. TVP1 oceniana jest pozytywnie przez 51% widzów (co plasuje stację między ATM Rozrywka a TVP Info).
W naziemnej TV, mimo wysokich ocen, widzom wciąż brakuje filmów, dokumentów i seriali, mężczyźni zwracają też uwagę na deficyt sportu. Z tymi zapotrzebowaniami koresponduje lista najbardziej pożądanych kanałów w ofercie NTC. Multipleks marzeń Polaków otwierają HBO, National Geographic i Discovery, a czołówka kanałów zdominowana jest przez stacje filmowo-serialowe oraz stacje z segmentu factual.
Gdyby uzupełnienie multipleksu miało się wiązać z koniecznością pozbycia się dostępnych tam obecnie kanałów, polscy widzowie najchętniej porzuciliby Trwam, Polo TV, TVP ABC oraz TVP1. Kanały publicznego nadawcy to aż cztery z pierwszej dziesiątki stacji najczęściej wskazywanych jako te "do wymiany". Silną reprezentację w tym rankingu tworzą też stacje z MUX-8 (WP, Metro, Zoom), które w stosunku do poprzedniej edycji Projektu Cyfrowizja nie poprawiły swojej rozpoznawalności i ocen atrakcyjności programowej.
Główne kanały TVP, choć często wskazywane jako kanały do zastąpienia, mają jednak także spore grupy fanów. Pytani o kanały, których najbardziej brakowałoby im w ofercie NTC, 20% widzów wymieniało TVP2 (4. miejsce w takim zestawieniu), a 17 proc. TVP1 (7. miejsce). Podobne wyniki uzyskały także TTV (21%), Puls (19%) i TVN7 (20%). Zdecydowaną przewagę utrzymują jednak główne kanały komercyjne – Polsat i TVN wskazywane przez ponad 40% respondentów Projektu Cyfrowizja V jako te, których brak doskwierałby widzom najmocniej.
Badanie Projekt Cyfrowizja V realizowane było metodą CAWI na próbie 1,5 tys. internautów w marcu 2020 r.
Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.