Złe prognozy dla polskiego rynku reklamy

Przez epidemię koronawirusa może się skurczyć o jedną czwartą - szacuje Agora. Najmocniej ucierpią kina i reklama zewnętrzna.

Według szacunków Agory, wydawcy prasowego (m.in. "Gazeta Wyborcza"), internetowego (m.in. portal Gazeta.pl), radiowego (m.in. Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio, Radio Tok FM i współwłaściciel Radia Zet), właściciela firmy outdoorowej AMS oraz sieci kin Helios, w związku z pandemią koronawirusa i jej skutkami dla polskiej gospodarki, w tym roku reklamodawcy ograniczą wydatki na promocję swoich towarów i usług o ok. 20-25% w porównaniu z 2019 r.

Najmocniej ucierpi kino - w związku z zamknięciem kin na dwa miesiące (mają zostać ponownie otwarte 6 czerwca br.) tegoroczna frekwencja może być nawet o 50% niższa od ubiegłorocznej (w 2019 r. sprzedano 60 mln biletów). Rynek reklamy kinowej wart był w ubiegłym roku, według szacunków Publicis Group, 160 milionów zł.

Według Agory kolejnym segmentem najmocniej odczuwającym skutki pandemii będzie reklama zewnętrzna - outdoor (OOH). Tempo powrotu "do normalności" będzie zależało od znoszenia ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej i w przemieszczaniu się ludności. Rynek reklamy outdoorowej to 540 mln zł.

Na pandemii cierpi także radio. Duża część osób słucha go głównie podczas jazdy samochodami, więc także w tym przypadku kluczowe znaczenie będzie miało znoszenie ograniczeń w przemieszczaniu się (powrót ludzi do pracy). Rynek reklamy radiowej to 750 mln zł rocznie.

Najmniejszego ograniczenia wydatków reklamowych w konsekwencji epidemii Agora spodziewa się w internecie, ale i tak przewiduje, że będzie ono dwucyfrowe. To rynek wart, według różnych szacunków, od 3,5 mld zł (Publicis) do 4,9 mld zł (IAB Polska).

Jeszcze nikt nie pokusił się o oszacowanie kosztów epidemii dla reklamy telewizyjnej (4,3 mld zł rocznie), ale w połowie maja prezes Telewizji Polsat, największego nadawcy telewizyjnego w kraju, szacował, że w kwietniu i w maju nakłady na reklamy w telewizji zmalały o jedną trzecią.

Maciej Burlikowski 1380 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.