Orlen przejmie 65% akcji Ruchu

Dzięki temu podwoi liczbę punktów sprzedaży. W salonikach Ruchu pojawi się gastronomia.

Proces ratowania zadłużonej firmy Ruch SA, jednego z największych dystrybutorów prasy, wchodzi w finałową fazę. Alior Bank, który za długi przejął Ruch, zgodził się na umorzenie 87,5 mln zł jego wierzytelności. Przypomnijmy, że jesienią zeszłego roku wierzyciele Ruchu, m.in. wydawcy prasy, zgodzili się na umorzenie 85% długów przekraczających 1 mln zł i 50% mniejszych zobowiązań. Ten układ zatwierdził sąd. Jego wykonanie jest warunkiem dalszej restrukturyzacji spółki. A ma on wyglądać następująco: zostanie podwyższony kapitał zakładowy spółki - o ile, nie podano. 65% akcji Ruchu obejmie PKN Orlen. Grupa PZU (PZU SA i PZU Życie), która kontroluje Alior Bank, będzie mieć 29% jego akcji, zaś sam bank zachowa 6%.

Orlen, jako wiodący akcjonariusz Ruchu, zamierza w oparciu o sieć kiosków i saloników prasowych Ruchu rozwijać sprzedaż detaliczną i wprowadzić tam sprzedaż gastronomii.

Ruch zarządza siecią ok. 1,8 tys. punktów generujących rocznie obroty 870 mln zł. Kolportaż Ruchu dociera natomiast do ok. 20 tys. punktów, dając przychody na poziomie ok. 500 mln zł. Firma ma 13 centrów logistycznych i jeden magazyn centralny. Dla porównania firma Kolporter, która według danych Izby Wydawców Prasy jest największym w kraju dystrybutorem prasy, zarządza siecią ok. 800 saloników prasowych, w 2018 r. jej przychody wyniosły 1,4 mld zł, z kolei firma Lagardere zarządza ok. 650 punktami InMedio, Relay i 1 Minute.

Orlen ma w kraju 1,8 tys. stacji paliw. Firma twierdzi, że wobec trendu stagnacji w konsumpcji paliw to właśnie detaliczna sprzedaż pozapaliwowa stanowi perspektywiczny kierunek rozwoju, a przejęcie sieci Ruchu to korzyści w postaci poszerzenia bazy klientów, zapewnienia szerszej oferty i dostępności oraz synergii zakupów towarów i usług.

Plan rozwoju Ruchu opiera się na dwóch kluczowych założeniach: rozwoju nowoczesnej sprzedaży artykułów FMCG oraz rozwoju usług kurierskich.

Maciej Burlikowski 1380 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.