Na pandemii najwięcej zyskały Netflix i Player

Największym przegranym okazał się VoD Onetu.

W ramach kolejnej tzw. tarczy antykryzysowej rząd uznał, że skoro kina były zamknięte, filmowcy bez pracy, a ludzie siedzą w domach i zapewne oglądają filmy przez internet, to internetowe platformy VoD powinny płacić podatek na wsparcie rodzimej kinematografii. Parlament uchwalił, że mają płacić rocznie 1,5% swoich przychodów na Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF), który dotuje m.in. krajowe produkcje filmowe.

Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy serwisy rzeczywiście zyskały na popularności w trakcie lockdownu spowodowanego epidemią koronawirusa. Porównaliśmy odwiedzalność tych serwisów w styczniu br. (przed ogłoszeniem pandemii) i w maju br. Najwięcej zyskał Netflix, który w ubiegłym miesiącu odwiedziło 5,5 mln polskich internautów. Prawie tyle samo zyskał należący do TVN Player, który jest obecnie drugim najpopularniejszym serwisem VoD w kraju. To miejsce stracił największy przegrany tej rywalizacji, należący do Ringier Axel Spriger Polska (Onet.pl) serwis Vod.pl. Mocno stracił na popularności także serwis HBO Go.

Niejasna jest dla nas sytuacja serwisu CDA. Według wyników badań od stycznia do maja br. stracił on na odwiedzalności 37 tys. widzów, tymczasem sama firma twierdzi, że wręcz przeciwnie – pandemia przysporzyła jej popularności i liczba płacących za dostęp abonentów wzrosła z 231 tys. na koniec ub.r. do 300 tys. w połowie maja.  

Serwisy VoD po pandemii
Widownia w milionach
Od lewej do prawej: liczba widzów w styczniu, liczba widzów w maju, zmiana +/-

Netflix 4,79 5,57 +0,78
Vod.pl 3,63 2,76 -0,87
TVP VOD 2,83 3,11 +0,28
Cda.pl 2,8 2,43 -0,37
Player.pl 2,47 3,2 +0,73
WP VOD 2,45 2,76 +0,31
HBO Go 2,43 1,7 -0,73
Ipla 1,14 1,47 +0,33
Chili.com 0,5 0,4 -0,1

Źródło: badanie PBI/Gemius

Maciej Burlikowski 1387 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.