Huawei wchodzi do top 10 najbardziej innowacyjnych firm na świecie

W czołówce raportu Boston Consulting Group są tak jak przed rokiem, tylko w innej kolejności - Apple, Alphabet i Amazon. Imponujący awans (o 42 pozycje, na 6. miejsce) zanotował chiński Huawei.

W raporcie "The Most Innovative Companies 2020" Business Consulting Group swoje miejsca z 2019 roku - odpowiednio czwarte i piąte - obroniły Microsoft i Samsung. Huawei był najszybciej rosnącą marką w tegorocznym zestawieniu, ale znaczący wzrost (o 16 pozycji, na 7. miejsce) zanotowała też inna chińska firma - Alibaba Group. Pierwszą dziesiątkę zamykają IBM, Sony i Facebook.

W drugiej dziesiątce zestawienia zwracają uwagę trzy nowe marki - sieć handlowa Walmart (awans o 29 pozycji, na 13. miejsce) oraz marki technologiczne HP (również wzrost o 29 pozycji, na 15. miejsce) i Dell (awans o 21 pozycji, na 20. miejsce).

Spektakularne spadki odnotowały natomiast sieć restauracji fast food McDonald's (aż o 29 pozycji, na 50 miejsce) i producent obuwia Adidas (o 18 pozycji, na 28. miejsce).

Z badań porównawczych wynika, że trudno o konsekwencję w obszarze innowacji. Ze 162 firm, które trafiły na listę "top 50" w ciągu 14 lat, prawie 30% pojawiło się na niej tylko raz, a 57% - najwyżej trzy razy. Tylko 8 firm trafia do czołowej pięćdziesiątki co roku. Są to: Alphabet, Amazon, Apple, HP, IBM, Microsoft, Samsung i Toyota.

Innowacje to wedle deklaracji jeden z trzech najwyższych priorytetów w zarządzaniu dla prawie dwóch trzecich firm z ponad tysiąca firm, które stanowiły próbę badawczą dla raportu BCG. Jest to najniższy poziom od kryzysu finansowego w 2009 i 2010 r., co być może odzwierciedla niepewność co do perspektyw gospodarki rysującą się jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 (badanie prowadzono od sierpnia do października 2019 r.). 45 proc. z ankietowanych firm zostało uznanych za rzeczywiście "zaangażowane w innowacje". Jedna czwarta zdaniem BCG nie realizuje w praktyce deklaracji o innowacyjności, a dla 30 proc. innowacje nie są w ogóle priorytetem strategicznym czy inwestycyjnym. Konsekwencja zdecydowanie się opłaca: prawie 60% firm zaangażowanych w innowacje notuje wzrost przychodów z produktów czy usług wdrożonych w ciągu ostatnich 3 lat. W grupie firm nie realizujących deklaracji w praktyce wskaźnik ten wynosi 47%, a wśród sceptyków wobec innowacji - tylko 30%.

Paweł Piasecki 422 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.