Orlen przejmuje Lotos, chce przejąć PGNiG

Wyrażając zgodę na przejęcie Lotosu Komisja Europejska postawiła jednak PKN Orlen twarde warunki.

PKN Orlen, największy polski koncern naftowy, może przejąć Grupę Lotos, swojego największego krajowego rywala - zdecydowała Komisja Europejska. Kupi akcje należące do Skarbu Państwa. Wcześniej Orlen uzyskał kontrolę nad Energą, jednym z państwowych koncernów energetycznych, stworzy w ten sposób największy multienergetyczny koncern w kraju. Koncern może jeszcze urosnąć: PKN Orlen podpisał bowiem właśnie z Ministerstwem Aktywów Państwowych list intencyjny w sprawie przejęcia Grupy PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo), największego w kraju przedsiębiorstwa wydobycia i dystrybucji gazu ziemnego. Łączne przychody koncernu, po połączeniu aktywów Orlenu, Energi, Lotosu i PGNiG, wyniosłyby ok. 200 mld zł rocznie, zaś zysk operacyjny EBITDA ok. 20 mld zł rocznie.

- Budujemy w Polsce potężny koncern multienergetyczny o globalnym zasięgu. Konsolidacja spółek skarbu państwa to nasza odpowiedź na coraz bardziej wymagające otoczenie. Trzeba tworzyć duże podmioty, które po połączeniu swoich budżetów inwestycyjnych, będą mogły realizować śmiałe i ambitne projekty - twierdzi wicepremier Jacek Sasin, minister aktywów państwowych. - Transformacja energetyczna Polski to duże wyzwanie, a naszym zadaniem jest jej przeprowadzenie w sposób jak najbardziej efektywny.

Komisja Europejska, która ze względu na wielkość transakcji musiała wyrazić zgodę na przejęcie Lotosu, postawiła Orlenowi twarde warunki. W zamyśle mają one zabezpieczać przed monopolem w Polsce: Orlen musi sprzedać innemu podmiotowi 30% mocy produkcyjnych Lotos w zakresie rafinacji (produkcji paliw) i aż 389 z 505, czyli ponad 3/4 stacji benzynowych należących teraz do Lotosu. Swoich Orlen ma obecnie 1,8 tys., zagraniczne koncerny mają u nas w sumie trochę ponad 1,5 tys. stacji (BP - 580, Shell - 415, a Circle K, czyli dawny Statoil - 350). Niezależni operatorzy prowadzą ok. 3,3 tys. stacji paliw w kraju.

- Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku - przekonuje Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Zapowiedź powstania jednego silnego koncernu oznacza, że marka Lotos jako taka zniknie, być może pozostanie jako jeden z brandów produktowych. Dla Grupy Lotos pracują trzy agencje reklamowe: FCB Bridge2Fun, Havas Warsaw i Eskadra oraz dom mediowy Zenith. Planowaniem i zakupem mediów reklamowych dla PGNiG zajmuje się dom mediowy MullenLowe MediaHub.

Maciej Burlikowski 1390 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.