Orlen przejmuje Lotos, chce przejąć PGNiG
Wyrażając zgodę na przejęcie Lotosu Komisja Europejska postawiła jednak PKN Orlen twarde warunki.
- Budujemy w Polsce potężny koncern multienergetyczny o globalnym zasięgu. Konsolidacja spółek skarbu państwa to nasza odpowiedź na coraz bardziej wymagające otoczenie. Trzeba tworzyć duże podmioty, które po połączeniu swoich budżetów inwestycyjnych, będą mogły realizować śmiałe i ambitne projekty - twierdzi wicepremier Jacek Sasin, minister aktywów państwowych. - Transformacja energetyczna Polski to duże wyzwanie, a naszym zadaniem jest jej przeprowadzenie w sposób jak najbardziej efektywny.
Komisja Europejska, która ze względu na wielkość transakcji musiała wyrazić zgodę na przejęcie Lotosu, postawiła Orlenowi twarde warunki. W zamyśle mają one zabezpieczać przed monopolem w Polsce: Orlen musi sprzedać innemu podmiotowi 30% mocy produkcyjnych Lotos w zakresie rafinacji (produkcji paliw) i aż 389 z 505, czyli ponad 3/4 stacji benzynowych należących teraz do Lotosu. Swoich Orlen ma obecnie 1,8 tys., zagraniczne koncerny mają u nas w sumie trochę ponad 1,5 tys. stacji (BP - 580, Shell - 415, a Circle K, czyli dawny Statoil - 350). Niezależni operatorzy prowadzą ok. 3,3 tys. stacji paliw w kraju.
- Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku - przekonuje Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Zapowiedź powstania jednego silnego koncernu oznacza, że marka Lotos jako taka zniknie, być może pozostanie jako jeden z brandów produktowych. Dla Grupy Lotos pracują trzy agencje reklamowe: FCB Bridge2Fun, Havas Warsaw i Eskadra oraz dom mediowy Zenith. Planowaniem i zakupem mediów reklamowych dla PGNiG zajmuje się dom mediowy MullenLowe MediaHub.

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.