Polskie MŚP mimo mniejszych obrotów z optymizmem patrzą w przyszłość
Raport Facebooka "State of Small Business" został przygotowany we współpracy z Bankiem Światowym oraz OECD. W badaniu wzięło udział ponad 30 tysięcy firm z sektora MŚP z ponad 50 krajów.
Kryzys najbardziej dotknął branżę turystyczną (zamknięto 54% biur podróży), hotelarską i eventową, mikroprzedsiębiorstwa (rozumiane jako podmioty prowadzone przez jedną osobę - zamknięto 30%) i podmioty kierowane przez kobiety. - 15% firm prowadzonych przez panie było zamkniętych w momencie realizacji badania (w porównaniu z 12% kierowanymi przez mężczyzn). Jak wyjaśnia Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, dysproporcja wynika z większej reprezentacji kobiet w sektorach szczególnie odczuwających skutki zamknięcia gospodarki - mikroprzedsiębiorstwach oraz branżach nakierowanych na konsumentów. Np. blisko połowa małych i średnich firm zajmujących się organizacją wydarzeń oraz z branży hotelarsko-gastronomicznej była zamknięta w czasie realizacji badania.
- Małe firmy są sercem naszych społeczności i są niedocenianymi bohaterami światowej gospodarki - napisała na blogu Facebooka COO Sheryl Sandberg. - Od kawiarni, księgarni i restauracji po hydraulików, organizatorów wesel i grafików, małe firmy przyczyniają się do tworzenia miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w każdym kraju, pomagając zmniejszyć ubóstwo i nierówności dochodów. Ale stoją przed bezprecedensowym wyzwaniem. Pandemia COVID-19 to nie tylko stan zagrożenia zdrowia publicznego, ale także kryzys gospodarczy, który wyjątkowo mocno uderza w małe i średnie firmy.
Łączna liczba firm używających Facebooka i należących do niego aplikacji Instagram, Messenger i WhatsApp do pozyskiwania klientów i sprzedaży sięga w skali światowej 160 milionów. Z myśła o sektorze MŚP na platformie niedawno uruchomiono sklepy (Facebook Shops) - na razie są dostępne dla przedsiębiorców już prowadzących sprzedaż albo na Instagramie (gdzie opcję udostępniono wcześniej) albo poprzez stronę firmy na Facebooku.

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.