Polskie MŚP mimo mniejszych obrotów z optymizmem patrzą w przyszłość

Raport Facebooka "State of Small Business" został przygotowany we współpracy z Bankiem Światowym oraz OECD. W badaniu wzięło udział ponad 30 tysięcy firm z sektora MŚP z ponad 50 krajów.

Z raportu opartego na badaniu przeprowadzonym wśród małych i średnich przedsiębiorstw pod koniec maja br. wynika, że 13% polskich firm zakończyło lub zawiesiło działalność w związku z pandemią COVID-19, a spośród tych, które wciąż funkcjonują, 63% odnotowało mniejsze obroty niż przed rokiem.To jednak wynik dwukrotnie lepszy od średniej z badania obejmującego 50 krajów z całego świata - w ujęciu globalnym pomiędzy styczniem a majem br. zamkniętych zostało 26% firm (w niektórych krajach, w tym Irlandii i Bangladeszu, ponad połowa).

Spośród wszystkich podmiotów ujętych w badaniu co trzecia firma z tych, które wciąż pracują, była zmuszona do redukcji zatrudnienia. W Polsce na zwolnienia w wyniku pandemii COVID-19 zdecydowało się 16% działających przedsiębiorstw. Stąd zapewne m.in. wynika, że aż 64% polskich firm optymistycznie patrzy w przyszłość. Zarazem jednak 28% spodziewa się problemów z płynnością finansową w nadchodzących miesiącach.

Kryzys najbardziej dotknął branżę turystyczną (zamknięto 54% biur podróży), hotelarską i eventową, mikroprzedsiębiorstwa (rozumiane jako podmioty prowadzone przez jedną osobę - zamknięto 30%) i podmioty kierowane przez kobiety. - 15% firm prowadzonych przez panie było zamkniętych w momencie realizacji badania (w porównaniu z 12% kierowanymi przez mężczyzn). Jak wyjaśnia Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, dysproporcja wynika z większej reprezentacji kobiet w sektorach szczególnie odczuwających skutki zamknięcia gospodarki - mikroprzedsiębiorstwach oraz branżach nakierowanych na konsumentów. Np. blisko połowa małych i średnich firm zajmujących się organizacją wydarzeń oraz z branży hotelarsko-gastronomicznej była zamknięta w czasie realizacji badania.

- Małe firmy są sercem naszych społeczności i są niedocenianymi bohaterami światowej gospodarki - napisała na blogu Facebooka COO Sheryl Sandberg. - Od kawiarni, księgarni i restauracji po hydraulików, organizatorów wesel i grafików, małe firmy przyczyniają się do tworzenia miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w każdym kraju, pomagając zmniejszyć ubóstwo i nierówności dochodów. Ale stoją przed bezprecedensowym wyzwaniem. Pandemia COVID-19 to nie tylko stan zagrożenia zdrowia publicznego, ale także kryzys gospodarczy, który wyjątkowo mocno uderza w małe i średnie firmy.

Łączna liczba firm używających Facebooka i należących do niego aplikacji Instagram, Messenger i WhatsApp do pozyskiwania klientów i sprzedaży sięga w skali światowej 160 milionów.  Z myśła o sektorze MŚP na platformie niedawno uruchomiono sklepy (Facebook Shops) - na razie są dostępne dla przedsiębiorców już prowadzących sprzedaż albo na Instagramie (gdzie opcję udostępniono wcześniej) albo poprzez stronę firmy na Facebooku.

Cały raport można pobrać tutaj.

Paweł Piasecki 606 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.