Trwa boom na urządzenia ubieralne

Według danych IDC w 2019 r. rynek ten wzrósł globalnie rok do roku o 89 proc.

Urządzenia ubieralne (wearables) to w elektronice użytkowej stosunkowo młoda kategoria produktowa, ale rozwijająca się niezwykle dynamicznie. Słuchawki, smartwatche i opaski na nadgarstek to najpopularniejsze z nich. Na świecie w ubiegłym roku było już 336,5 milionów takich urządzeń.

Wearables cieszą się coraz większą popularnością także w Polsce.Według badania przeprowadzonego przez RTV EURO AGD aż 51 proc. respondentów chciałoby korzystać podczas uprawiania sportu ze smartwatcha, 44 proc. respondentów z opaski monitorującej a 43 proc. – ze słuchawek z bluetoothem.

W czołówce najbardziej popularnych marek w tych kategoriach są Xiaomi, Apple, Garmin, Huawei i Samsung. Największym zainteresowaniem cieszą się produkty w cenie do około 200 złotych – stwierdza Iwona Pawełek, menedżer produktu w RTV EURO AGD. 

Do niedawna wearables uchodziły za urządzenia dla osób uprawiających sporty. Mają jednak coraz więcej wielbicieli także wśród osób mniej aktywnych, bo dzięki zastosowanym technologiom i wbudowanym czujnikom dostarczają nie tylko informacji o postępach treningowych, ale monitorują także rozmaite parametry organizmu. Ponadto w połączeniu ze smartfonem ułatwiają odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych czy sprawdzanie wiadomości, a także dokonywanie płatności bezgotówkowych.

Niewielkie, estetycznie wyglądające urządzenia mają coraz bardziej zaawansowane funkcje. W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zainteresowania nimi szczególnie wśród kobiet, które w inteligentnych zegarkach i opaskach mogą znaleźć dla siebie wiele przydatnych funkcji dedykowanych wyłącznie dla nich, pozwalających np. na monitorowanie zdrowia. Wchodząca właśnie na rynek opaska Mi Band 5 Xiaomi rozpoznaje aż 11 trybów aktywności sportowych (od jogi, przez różne formy biegania aż po pływanie), ma opcje monitorowania tętna, snu czy poziomu stresu, umożliwia nie tylko odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych, ale też zdalne sterowanie aparatem w smartfonie – wyjaśnia Iwona Pawełek.

Wśród wearables najpopularniejszą i najchętniej kupowaną grupę stanowią słuchawki. Według danych IDC zanotowały globalnie aż 251 proc. wzrostu w 2019 roku w stosunku do 2018. Kategoria ta dynamicznie rośnie także na polskim rynku. – Najważniejszą obecnie kategorią są słuchawki bezprzewodowe bluetooth, które zaczęły zyskiwać popularność pod koniec 2017 roku. Wynika to z kilku czynników: wygody i komfortu korzystania, ale również znaczącego spadku średniej ceny. Dziś podstawowy model można kupić już za mniej niż 100 zł. Wpływa na to też sposób korzystania ze słuchawek. Mnóstwo osób słucha muzyki ze smartfona, a większość najnowszych modeli telefonów nie posiada już złącza mini jack 3,5 mm, więc użytkownicy w naturalny sposób rezygnują ze słuchawek przewodowych – mówi Tomasz Górski, zastępca kierownika Działu Handlowego w RTV Euro AGD.

W grupie słuchawek bezprzewodowych najwyższe tempo wzrostu notują obecnie modele true wireless. Gdy pod koniec 2017 roku na rynku pojawiły się douszne słuchawki Apple AirPods, wielu producentów zaczęło inwestować w to rozwiązanie. – Obecnie niektóre firmy decydują się nawet na skoncentrowanie się wyłącznie na tej kategorii jako najbardziej przyszłościowej. Na rosnącą popularność tego rozwiązania ma wpływ także cena. Pierwsze słuchawki true wireless kosztowały ok. 800 zł, obecnie najtańsze można kupić za mniej niż 90 zł – dodaje Tomasz Górski.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.