Social media i nowa rzeczywistość. Trzy rady dla twojej marki

Zmieniły się nie tylko potrzeby i oczekiwania użytkowników, lecz także sposób konsumpcji treści w mediach społecznościowych. Nie pozostaje nic innego, jak przystosować się do nowego środowiska. Wystarczy, że wykorzystasz trendy i wykonasz trzy proste kroki.

1. Dostosuj obecną komunikację do nowych realiów

Zastanów się, jaką rolę w życiu odbiorców spełnia Twoja marka. Pomyśl, jak w obecnej sytuacji może zmienić się Wasza rola. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników w nowej rzeczywistości jest kluczowe do prowadzenia skutecznej komunikacji i dialogu ze swoją społecznością.

Konieczne minimum, to rewizja obecnych i zaplanowanych aktywności w social mediach i dostosowanie ich – w zakresie treści i tonu wypowiedzi – do aktualnych trendów. Miej na uwadze, że użytkownicy oczekują obecnie pokrzepiającej, prospołecznej i proaktywnej komunikacji ze strony marek.

 Pro Tip #1: Wykorzystuj social listening – to narzędzie może okazać się pomocne przy próbie zrozumienia panujących nastrojów społecznych. Obserwuj pojawiające się w Internecie opinie i wzmianki na temat obecnej sytuacji oraz Twojej marki, słuchaj czego oczekują odbiorcy i reaguj – pozwoli Ci to skuteczniej dostosować obecną komunikację do aktualnych trendów w mediach społecznościowych. mediach społecznościowych.

Zastanów się, jak Twoja marka może przyczynić się społeczności, wesprzeć swoich klientów czy po prostu generować pozytywne doświadczenia i dostarczać rozrywki. Działaj i mów o tym. Pokaż, co Twoja marka robi, by wesprzeć walkę z wirusem, np. jak dba o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników, jakie podejmuje przedsięwzięcia, by ułatwić swoim odbiorcom funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Podejmowanie takich inicjatyw może okazać się kluczowe dla utrzymania lojalności obecnych klientów.

Według tegorocznego raportu Edelmana (Trust Barometer, Special Report: Trust and the Coronavirus), 65% konsumentów w ujęciu globalnym deklaruje, że reakcja marki na zaistniałą sytuację epidemiologiczną będzie miała ogromny wpływ na prawdopodobieństwo wyboru tej marki w przyszłości. Co więcej, 71% konsumentów deklaruje, że permanentnie utracą zaufanie do marki, która w dobie epidemii na pierwszym miejscu stawia zyski zamiast ludzi . Podejmując jakiekolwiek inicjatywy pamiętaj jednak, by marka nie zatraciła w tym swojego charakteru i swoich podstawowych wartości. Twoje działania powinny pozostać spójne z wizerunkiem i misją marki.

Przykładem dostosowania działań do panującej sytuacji jest komunikacja Frisco.pl. Marka opublikowała film, który przedstawia środki podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa realizowanych dostaw: https://www.facebook.com/watch/?v=872834283187711

Z prospołeczną inicjatywą niewątpliwie wyszła także Żabka – mały wielki sklep, która zdecydowała się na sprzedaż maseczek jednorazowych rezygnując z marży.

Bardzo prostą, empatyczną inicjatywą, która idealnie wpisuje się w obecną sytuację i jednocześnie spójną z identyfikacją i charakterem marki wykazała się marka Kubuś, która udostępniła ponad 50 audiobooków z bajkami dla dzieci, by wyjść naprzeciw potrzebom zmęczonych rodziców i znudzonych dzieci.

2. Nie rezygnuj z działań reklamowych

Większość marek aktualnie ogranicza działania reklamowe i znacznie redukuje budżety mediowe. Ty spróbuj iść pod prąd. Obecna sytuacja może być wbrew pozorom właściwym czasem nie tylko do kontynuowania działań marketingowych, lecz także do podejmowania nowych inicjatyw.

Pro Tip #2: W ramach dostosowywania swoich aktywności do panujących trendów, usprawnij zarządzanie komunikacją ze swoją społecznością. Marki odnotowują znaczne wzrosty w liczbie zapytań wysyłanych kanałami społecznościowymi w reakcji na zamknięcie sklepów stacjonarnych i przeniesienie decyzji zakupowych do kanału online. Zaangażowanie dodatkowych zasobów w zakresie reagowania na sygnały ze strony użytkowników pomoże Ci zaspokoić zwiększone potrzeby konsumentów i odpowiadać na ich zapytania możliwie jak najszybciej, dzięki czemu twoi odbiorcy poczują się wysłuchani, a ty z pierwszej ręki dowiesz się, czego aktualnie potrzebują.

Zaangażowanie i obecność użytkowników w social mediach istotnie wzrosły – to oznacza większe możliwości dotarcia do Twoich odbiorców, jak i szansę dotarcia do zupełnie nowych użytkowników. Obserwujemy także spadek kosztów – stawki CPM i CPC zauważalnie spadły, co czyni inwestycje reklamowe tym bardziej opłacalne. Ponadto, ograniczone działania konkurencji czynią nasz komunikat bardziej zauważalnym.

Poza powodami czysto mediowymi, warto także wziąć pod uwagę nastawienie społeczeństwa do prowadzenia działań reklamowych w sytuacji kryzysowej, w jakiej się znajdujemy. Mimo że oczekiwania użytkowników względem marek przesunęły się mocno w stronę solidarności ze społeczeństwem, to wciąż występuje akceptacja konsumentów na prowadzenie przez marki standardowych działań reklamowych. Globalnie pod koniec maja przyzwolenie to wyraziło 56% konsumentów. W Polsce ta akceptacja jest na wyższym poziomie – 68% Polaków wyraziło poparcie dla normalnych działań marketingowych, a aż 88% popiera działania promocyjne w postaci oferowania wszelkich rabatów. Polacy dostrzegają potrzebę powrotu gospodarki do normalności – 72% uważa, że powrót firm do normalnego funkcjonowania jest niezwykle lub bardzo ważny (GlobalWebIndex, Coronavirus Research | May 2020 Multi-market research wave 4 - uwzględnione odpowiedzi na pytanie “strongly approve” / “somewhat approve” / “extremely important” / “very important”)

Pozytywne efekty kontynuacji działań reklamowych w dobie kryzysu możemy obserwować także na historycznych przykładach. Amazon z kryzysu w 2009 roku wyszedł ze wzrostem sprzedaży o 28%. Sukces ten marka zawdzięczała kontynuacji swojej długookresowej strategii, rozwojowi innowacyjnych rozwiązań nawet w dobie kryzysu i przekierowaniu uwagi konsumentów na produkty Kindle.

Warto zatem kontynuować działania reklamowe nawet w dobie epidemii i umiejętnie wykorzystywać przy tym aktualne trendy w mediach społecznościowych. Obserwując bieżące tendencje, warto rozważyć włączenie lub zintensyfikowanie stosowania komunikatorów (Messenger) w działaniach reklamowych. Obecny okres może także być dobrym momentem na pojawienie się marki na nowych platformach, jak Snapchat czy TikTok, które przeżywają rozkwit i przyciągają rzesze nowych odbiorców – nowych potencjalnych klientów marki.

3. Przygotuj się na new normal

Podczas gdy konkurencja skupia się na planowaniu bieżących aktywności, Ty idź o krok dalej i już teraz myśl perspektywicznie. Zaplanuj działania z myślą o komplikacjach lub utrudnieniach. W ten sposób będziesz przygotowany na tę chwilę niezależnie od tego, kiedy ona nastąpi. Będziesz w stanie szybko zareagować na zmiany rynkowe i pozostaniesz o krok przed konkurencją.

Dużo mówi się o „drugiej fali” pandemii – być może będzie ona dotyczyć niektórych krajów. W Polsce wciąż trwa pierwsza fala i choć nastroje społeczne po luzowaniu obostrzeń się poprawiły, nie wiadomo jak będzie rozwijać się sytuacja. Jeśli planujesz komunikację w social mediach w dłuższej perspektywie, warto przemyśleć różne scenariusze wydarzeń.

Poszukując pomysłów na to, jak opracować scenariusze i dopasowaną do nich komunikację i kanały, warto skorzystać z pomocy doradców czy agencji, które mają styczność z wieloma firmami, branżami, wiedzę z różnych rynków. Możesz skorzystać z konsultacji agencji Resolution lub wykorzystać swoją sieć kontaktów.

Tekst: Ewa Michalak, Social Media Planner, Resolution

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.