Zalando z kampanią dla społeczności LGBTQIA+ w Polsce [wideo]

Platforma modowa i lifestyle'owa współdziała z Kampanią Przeciw Homofobii i polską marką MISBHV. Kampanię przygotowała agencja 180heartbeats + Jung v. Matt.

Platforma modowa i lifestyle'owa Zalando rusza z kampanią ukazującą problemy społeczności LGBTQIA+ wywołane skalą homofobii w Polsce. Kampania “Historie ukryte w ubraniach” powstała we współpracy z organizacją pozarządową “Kampania Przeciw Homofobii” (KPH), polską marką MISBHV oraz agencją 180heartbeats + Jung v. Matt. Celem projektu jest pokazanie prawdziwych historii osób LGBTQIA+, które stały się ofiarami przemocy ze uwagi na swoją orientację seksualną.

Wraz z rosnącą liczbą przypadków agresji oraz natężeniem mowy nienawiści w debacie publicznej, sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega w ostatnich latach systematycznemu pogorszeniu. Potwierdza to ostatni raport KPH ("Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce"), według którego nawet 70% osób LGBTA doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy. Co więcej, tylko 4% skrzywdzonych zgłosiło te napaści organom ścigania. Chcąc zwrócić uwagę na skalę przemocy, z jaką muszą zmierzyć się osoby publicznie deklarujące swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+, Zalando połączyło siły z KPH, polską organizacją pozarządową walczącą o prawa osób LGBTQIA+, oraz z MISBHV — globalnie rozpoznawalną polską marką odzieżową tworzoną przez Natalię Maczek i Tomasza Wirskiego.

Razem z MISBHV Zalando stworzyło pięć projektów powstałych z ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Zniszczone części garderoby mają podkreślać zmianę, jaka zachodzi w wymowie powstałych ubrań — z pozostałości po traumatycznych przeżyciach zmieniają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciw homofobii. Każde zniszczenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem opowiadanych historii nie jest zakorzeniona w nich trauma, lecz chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek.

Kampania przygotowana we współpracy z agencją 180heartbeats + Jung v. Matt właśnie ruszyła i będzie prowadzona w mediach społecznościowych Zalando, MISBHV i KPH, jak również poprzez działania PR. Jej kluczowym elementem jest seria filmów w reżyserii Mikołaja Sadowskiego, wykonanych przez operatora filmowego Igora Połaniewicza. Filmy te przedstawiają historie bohaterów kampanii oraz proces projektowania na nowo uszkodzonych ubrań. Zdjęcia kampanii zostały wykonane przez znaną fotografkę Zuzę Krajewską, która w przeszłości angażowała się w inicjatywy społeczne takie jak Vote Together, #sexedPL czy Surplus.

Aby dodatkowo wesprzeć społeczność LGBTQIA+ w Polsce, Zalando będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez Kampanię Przeciw Homofobii, dedykowane osobom, które doświadczyły przemocy i szukają pomocy prawnej i psychologicznej.
 

Katarzyna Woźniak 540 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.