Cosmose AI jest platformą wykorzystującą analizę danych ze smartfonów i sklepów fizycznych oraz sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do przewidywania zachowań konsumentów offline i wpływania na nie poprzez reklamy online. Współpracuje z ponad 400 tys. aplikacji, nie wymaga od detalistów ani konsumentów instalowania żadnego sprzętu do pomiarów. Zbiera "niezauważalnie" dane z ponad 1 mld smartfonów i 360 tys. sklepów. Chwali się dokładnością określania lokalizacji konsumenta do 2 m (chce osiągnąć 1 m) i precyzją przewidywań zachowań w branży beauty na poziomie 73%. Do 2022 r. chce poszerzyć swoją bazę do 2 mld smartfonów i 10 mln sklepów, głównie w Azji.
Firma została założona w 2014 r. przez Mirona Mironiuka (na zdjęciu), obecnie jej CEO, ma biura w Warszawie, Szanghaju, Hongkongu i Nowym Jorku, a koncentruje się na rynkach azjatyckich. Mironiuk zaczynał karierę zawodową w DDB Worldwide Communications, natomiast dyrektor technologiczny firmy Karol Kurach ma doktorat z informatyki (uczenie maszynowe) Uniwersytetu Warszawskiego i przez osiem lat zdobywał doświadczenia w Google. Do klientów Cosmose należą takie firmy jak LVMH, Richemont, Walmart, Marriott, L'Oreal i Samsung. W br. zebrała dane dotyczące ponad 600 marek z branży dóbr luksusowych i urody oraz głównych centrów handlowych w Chinach, Hongkongu i Makau, by ocenić, jak marki mogą poradzić sobie ze spadkami sprzedaży w wyniku restrykcji związanych z pandemią COVID-19. W ostatnich miesiącach weszła na rynek japoński.
Nowa runda finansowania została wsparta przez trzech inwestorów instytucjonalnych: założony przez Raymonda Zage fundusz Tiga Investments z siedzibą w Singapurze, polski fundusz venture capital OTB Ventures i polsko-izraelski fundusz TDJ Pitango oraz inwestorów indywidualnych z Azji. OTB Ventures zapewniło fundusz zalążkowy dla start-upu w 2019 r. Nowe fundusze mają umożliwić Cosmose ekspansję w Azji Południowo-Wschodniej, a następnie na Bliskim Wschodzie i w Indiach. Spółka zakłada osiągnięcie progu rentowności już w 2021 r.