Rząd pozwoli telewizjom zarobić więcej

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą nadawcy telewizyjni będą mogli emitować dłuższe niż dotychczas bloki reklam.

Obecnie przepisy ograniczają ilość reklam w telewizji do 12 minut na godzinę (czyli do 20% czasu antenowego). Rząd chce, by czas w ciągu doby został podzielony na trzy okresy: od 6.00 rano do 18.00, od 18.00 do 24.00 i od 24.00 do 6.00 (to zgodne z wytycznymi Komisji Europejskiej). W dwóch pierwszych okresach zostanie zachowane ograniczenie 20% czasu antenowego na reklamy (odpowiednio więc: 144 minuty od 6.00 rano do 18.00 i 72 minuty - od 18.00 do 24.00), ale zniknie ograniczenie do 12 minut na godzinę. Dzięki temu nadawcy będą mogli wydłużyć bloki reklamowe w godzinach wyższej oglądalności. Natomiast nocą, czyli od 24.00 do 6.00 rano, z powodu niskiej oglądalności telewizji limity czasu reklam w ogóle mają nie obowiązywać.

Oprócz tego nowelizacja diametralnie zmienia podejście do tzw. lokowania produktów (odpłatnego umieszczania produktów i marek w programach, serialach czy filmach). Obecnie, co do zasady, jest to zakazane, a dopuszcza się lokowanie w: filmach kinowych, filmach i serialach telewizyjnych oraz w audycjach sportowych i rozrywkowych z wyłączeniem programów dla dzieci. Nowelizacja przewiduje wprowadzenie dopuszczalności lokowania produktu jako zasady, a zakaz dotyczyłby: programów informacyjnych i audycji dotyczących bieżących wydarzeń, audycji dotyczących spraw konsumenckich, programów religijnych oraz dziecięcych.

W zeszłym roku na reklamy w telewizji firmy wydały 4,3 mld zł. W pierwszej połowie br., z powodu epidemii koronawirusa, nakłady na reklamy telewizyjne zmalały o 21% (dane z raportu Publicis Groupe).

Trzej najwięksi nadawcy telewizyjni w kraju to: Telewizja Polsat, TVN Discovery i Telewizja Polska (TVP). Telewizja Polsat nadaje 37 kanałów telewizyjnych, a jej biuro reklamy Polsat Media, będące brokerem reklamowym także dla innych nadawców, obsługuje w sumie 78 kanałów. Biuro reklamy TVN Media obsługuje 57 kanałów: 22 kanały to stacje z portfolio TVN Discovery, a 35 to kanały partnerskie.

Pod względem oglądalności za cały ubiegły rok grupa TVN Discovery ma 26,6% rynku, grupa Polsatu - 24,3%, a TVP - 21,5%. Pozostali nadawcy to 27,6% (licząc dla tzw. grupy komercyjnej - widzów w wieku: 16-49 lat, dane firmy Nielsen).

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.