Unia Europejska pokazuje technologicznym gigantom, że nie jest bezsilna [komentarz]

Wydanym w środku wakacji wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unia Europejska pokazała, że może zablokować transfer danych i w efekcie wpłynąć na zyski technologicznych gigantów znanych pod skrótem GAFA - komentuje Zofia Babicka-Klecor, prawniczka, współtwórczyni Kreatora Legal Geek.

W środku wakacji Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał przełomowy wyrok, według którego dane obywateli Unii nie mogą być przekazywane do Stanów Zjednoczonych tak jak do tej pory, dopóki nie zostanie zagwarantowany unijny poziom ochrony danych. Sam wyrok można odczytywać jako pewną manifestację siły.

Wyrok TSUE - znany jako Schrems II - jest wynikiem walki austriackiego aktywisty Maxa Schremsa przeciwko nieuczciwym praktykom Facebooka i innych gigantów branży IT. Spór dotyczył gigantów, a w rzeczywistości dotknął przedsiębiorców, zwłaszcza tych najmniejszych, dla których każda zmiana prawna to duże wyzwanie.
 
W zasadzie z dnia na dzień w efekcie wyroku przestała obowiązywać tzw. Tarcza Prywatności. Powoływała się na nią w swoich politykach prywatności większość polskich podmiotów korzystających z usług takich firm jak Facebook czy Google. Przedsiębiorcy, w tym prowadzący sklepy internetowe, korzystający w swoich działaniach marketingowych z rozwiązań zza Oceanu - musieli w krótkim czasie znaleźć inną niż Tarcza Prywatności podstawę prawną do dalszego korzystania z takich usług albo całkowicie z nich zrezygnować.Wymagało to nie tylko weryfikacji prawnej, ale również technicznej tj. tego, czy poszczególne podmioty są gotowe na świadczenie usług z pominięciem Tarczy Prywatności.
 
W UE od lat narastają obawy przed rosnącą rolą GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon). Unia wyraźnie dąży do rewizji swoich regulacji antymonopolowych i w tym kontekście chciałaby mocniej patrzeć na ręce amerykańskich koncernów. Obawy unijnych regulatorów dotyczą rosnącego zasięgu tych platform oraz ich wpływu na “być albo nie być” wielu e-biznesów, które np. swoją sprzedaż opierają na reklamach Facebooka albo na pozycjonowaniu w Google. Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji w Komisji Europejskiej, głośno mówi, że nie można pozostawić tak istotnych działań bez nadzoru. Może to bowiem znacząco zaszkodzić konkurencji na rynku europejskim i w efekcie sytuacji klientów.
 
W tle tych zmagań widoczne są jeszcze spory o podatki płacone przez technologicznych gigantów. Unia Europejska od dawna chce podnieść podatki dla spółek technologicznych. Temat ten zyskuje na znaczeniu zwłaszcza teraz, gdy UE boryka się z kryzysem gospodarczym wywołanym pandemią, a zyski GAFA wciąż szybują.
 
Tekst: Zofia Babicka-Klecor, współtwórczyni Kreatora Legal Geek
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.