30 proc. konsumentów deklaruje, że nie zapłaci więcej za ubrania ze zrównoważonej produkcji

To dane z raportu przygotowywanego przez Vogue Polska z Business Consulting Group, który zostanie opublikowany w I kwartale 2021 r. Pierwsze wyniki ujawniono 22 września podczas konferencji Business Fashion Environment Summit.

Pierwszą konferencja Business Fashion Environment Summit zorganizowana 22 września w Muzeum Polin w Warszawie przez "Vogue Polska" wraz z partnerem merytorycznym Boston Consulting Group (BCG) otwiera jedną z najważniejszych dyskusji o zrównoważonym rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej. Do rozmowy o obecnej sytuacji w biznesie i modzie polska edycja "Vogue" zaprosiła wyjątkowych gości z całego świata, m.in. JNW Maksymiliana, księcia Liechtensteinu (na zdjęciu powyżej), Samatę Pattinson, Roberta van de Kerkhofa oraz Alexiego Lubomirskiego. 

"Vogue Polska" chce inspirować przemysł odzieżowy do rozwijania się w zrównoważony sposób, zarówno pod względem środowiskowym, jak i społecznym. Pierwsze wyniki raportu przygotowywanego przez Vogue Polska z Business Consulting Group, który zostanie opublikowany w pierwszym kwartale przyszłego roku, pokazują, że droga do pełnego wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju stanowi wyzwanie i nie jest krótka. Aż 75% respondentów BCG uważa zrównoważony rozwój za ważny temat, a 64% deklaruje, że wspiera firmy troszczące się o środowisko kupując ich produkty. Zarazem tylko 7%  wskazało odpowiedzialne podejście marki jako kluczowy warunek decyzyjny przy wyborze produktu. Gdy zapytano respondentów o wybór koszuli ze zrównoważonej produkcji w takiej samej cenie, jak jej konwencjonalny odpowiednik, zainteresowanie zakupem znacząco rosło. Jednak gdy cenę pierwszej koszuli podwyższono o 20%, chęć kupna spadła aż o 30%. To jeden z powodów, dla których firmy unikają odpowiedzialności, tłumacząc się brakiem chęci konsumentów do płacenia za produkty wytwarzane w zrównoważony sposób.

Jednocześnie badanie BCG pokazuje, że 70% ludzi jest bardziej świadomych niż przed pandemią jaki wpływ ma działalność człowieka na klimat na świecie. Ok. 95% konsumentów oczekuje, że marki staną się bardziej przejrzyste i na nowo zdefiniują swoją rolę w społeczeństwie, z naciskiem na realne działania a nie słowa. Wszystkie przedsiębiorstwa, nie tylko duże korporacje, powinny zatem stawiać przed sobą ambitne cele, które usprawnią ich modele biznesowe, zredukują ryzyko klimatyczne i zaangażują udziałowców. Z kolei rolą inwestorów jest naciskanie na transparentność firm, wspieranie długoterminowych planów i skrupulatne sprawdzanie realizacji założonych celów.

 

- Firmy luksusowe mają możliwość być liderem zmian. Również ze względu na duże marże. Produkty pochodzące z recyklingu wymagają wyższych cen, a produkty luksusowe mają szansę sobie z tym poradzić – powiedział podczas konferencji Robert van de Kerkhof, CCO w Lenzing AG.

- Zrównoważony rozwój dla mnie to postrzeganie działalności firm w długiej perspektywie. Wyróżniamy jego trzy ważne wymiary: ekonomia, środowisko i społeczeństwo. Przez ostatnie dekady widzieliśmy, jak człowiek walczy z rozwojem w zrównoważony sposób. W różnych wymiarach, które na siebie wpływają – powiedział podczas swojego wystąpienia JNW Maksymilian, książę Liechtensteinu. - Doszliśmy już do granic zanieczyszczania i zabierania planecie surowców. Dążyliśmy do rozwoju bez zbytniej troski o środowisko. Konsumujemy, prowadzimy interesy, nie zastanawiamy się zbytnio nad przyrodą. To musi się zmienić.

Skala odpowiedzialności branży mody i dóbr luksusowych jest znacząca - odpowiada ona za 10% globalnych emisji gazów cieplarnianych. W światowym obiegu jest obecnie aż o 400% więcej ubrań niż 20 lat temu. Tymczasem do wyprodukowania jednego bawełnianej podkoszulki potrzeba 2,7 tys. litrów wody.

Premiera raportu BCG i Vogue Polska została przesunięta na początek 2021 roku ze względu na potrzebę zbadania wpływu pandemii koronawirusa oraz globalnego lockdownu na nawyki konsumentów i działania producentów. Dzisiaj już wiemy, że COVID-19 wygenerował ok. 0,5 biliona dolarów inwestycji bezpośrednich na całym świecie, które służą m.in. celom środowiskowym. Eksperci przekonują, że społeczeństwo ma największy wpływ na decyzje władz, które mogą zwiększać udział zrównoważonych inwestycji.

 - Dobrą wiadomością od wszystkich naszych partnerów jest to, że zaangażowanie w innowacje i sustainability pozostaje bez zmian po lockdownie. Szczególnie długoterminowe zobowiązania zostają niezmienione i dzięki temu innowatorzy mogą dalej pracować. Również inwestycje są wciąż kontynuowane. – skomentowała sytuację Katrin Ley, CEO w Fashion For Good.

Paweł Piasecki 510 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.