"Covidowe umiejętności": kolejne badanie Starcomu z cyklu HX Study

Przebadano kilkanaście obszarów, nawyków i preferencji Polaków, które zmieniły się w związku z pandemią COVID-19.

Agencja mediowa Starcom zapytała ankietowanych, jak wybrane aktywności wyglądały na początku pandemii (od marca do końca kwietnia), jak wyglądają obecnie (we wrześniu br.) oraz jak może się przedstawiać najbliższa przyszłość (jesień i zima 2020/2021). Badano najróżniejsze aktywności od pieczenia chleba i robienia przetworów (jednego z symbolów pandemii), poprzez korzystanie z teleporad medycznych i zakupów online, po pracę zdalną i rozrywkę (oglądanie seriali, słuchanie podcastów, gaming). – Postanowiliśmy przeprowadzić to badanie, by przynajmniej spróbować podsumować rewolucję, która wydarzyła się w życiu Polaków. Z lockdownem i kolejnymi ograniczeniami wiązało się wiele negatywnych emocji, lęku, obaw i pytań bez odpowiedzi, ale też wiele pozytywów, które zostaną z nami na dłużej – komentuje Wiktor Skokowski, communications & business director w agencji Starcom, który przedstawiał wyniki badania na konferencji Next Day Summit 29 września w Warszawie.

Powszechną reakcją na pierwsze informacje o koronawirusie było m.in. robienie zapasów. - Tutaj mogła dojść do głosu pamięć doświadczeń rodziców i dziadków, a także własnych, z czasów, gdy gromadzenie było rzeczywiście wskazane – komentuje Wiktor Skokowski. Z perspektywy czasu tylko 7% ankietowanych przyznaje, że zaczęło robić zapasy, 13% twierdzi, że tylko zwiększyło częstotliwość zakupów "na zaś". 40% utrzymuje, że nie zaczęło gromadzić na przykład żywności, 47% respondentów deklaruje, że nie będzie też tego robić nadchodzącej jesieni.

Ograniczenia w przemieszczaniu się związane z pandemią (akcja #zostańwdomu) spowodowały znaczny wzrost popularności zakupów online, szczególnie - jak pokazuje badanie - artykułów niespożywczych, za pośrednictwem np. Allegro, Zalando, Amazon, Aliexpress i innych. Co piąty Polak zaczął kupować w ten sposób, zwiększył częstotliwość lub wolumen takich zakupów (wpływ na to miało też zaoferowanie przez Allegro darmowej dostawy dla zakupów powyżej 40 zł w ramach abonamentu Smart!), a aż 55% deklaruje, że będzie kupowało w ten sposób.

Kolejnym przełomem była praca zdalna – 9% respondentów zaczęło w ten sposób wykonywać zawodowe obowiązki w pierwszym okresie pandemii, 7% zwiększyło jej częstotliwość. Wśród mieszkańców miast powyżej 500 tysięcy aż co czwarty ankietowany zaliczył debiut w domowym biurze lub pracował w nim częściej niż przed lockdownem. 16% (i 23% w największych miastach) zakłada taką formę pracy w najbliższej przyszłości.

Przymusowe bycie w domu dla niektórych oznaczało więcej czasu wolnego, który mogli spożytkować w ograniczony sposób, na czym zyskały media tradycyjne, ale też gry, VoD – filmy i seriale oglądane w internecie oraz podcasty. Co piąty Polak zaczął oglądać filmy i seriale w internecie lub zwiększył częstotliwość oglądania (i aż co trzeci w wieku 18-24 lata), co dziesiąty – słuchać podcastów (łącznie na początku pandemii słuchało ich aż 32% wszystkich Polaków). Co dziesiąty zaczął grać w gry lub zintensyfikował granie, w najmłodszej badanej grupie (18-24 lata) – co piąty. 22% młodych nadal gra, i to z częstotliwością nie mniejszą niż w pandemii.

Badanie z serii HX Study Starcom przeprowadził we wrześniu br. metodą CAWI na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie 1040 osób. 

Paweł Piasecki 510 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.