Nielsen ma już dane z jednoźródłowego pomiaru telewizji i wideo online

Średnio przez 30 minut dziennie oglądamy wideo w sieci, najchętniej z YouTube i na Facebooku.

Firma badawcza Nielsen Media, od lat zajmująca się pomiarem oglądalności programów telewizyjnych, uzupełniła swój panel badawczy o pomiar treści wideo streamowanych przez internet i prezentuje pierwsze jego wyniki.

A wynika z nich, że Polacy poświęcają około pół godziny dziennie na oglądanie treści wideo na smartfonach, laptopach i tabletach. Dla porównania oglądalność telewizji to statystycznie ok. 4 godzin dziennie. Te treści wideo to przede wszystkim krótkie formy dostępne na platformach: według udziałów w streamingu: YouTube - 36,4%, Facebook i Instagram - razem 16,6%, TikTok - 4,8%, Netflix - 4,5%, oraz CDA - 3,2%.

Do tej pory panel badawczy Nielsena, czyli liczba mieszkań i domów, w których firma zainstalowała urządzenia do pomiaru oglądanych kanałów telewizyjnych, wynosi 2,5 tys., co przekłada się na ok. 7 tys. osób oglądających telewizję. Firma zapowiada jego powiększenie - do 3,5 tys. gospodarstw domowych do końca przyszłego roku. Jak twierdzi, wtedy pomiar będzie obejmował ok. 10 tys. osób. Jednocześnie zaczęła montaż dodatkowych urządzeń - tzw. streaming meter. W sposób pasywny mierzą one wszystkie aktywności streamingowe wykorzystujące sieć internetową w gospodarstwie domowym. Miernik wykrywa aktywność streamingową w domowej sieci, identyfikuje urządzenie oraz źródło streamingu według domeny i raportuje sesje streamingowe.

- Finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie - zapowiada Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce. - Już pierwsze dane z naszego pomiaru pokazują, że eksplozja treści wideo obserwowana na świecie stała się faktem również w Polsce. Każdego dnia co trzeci Polak ogląda treści wideo na urządzeniach cyfrowych, co przekłada się na prawie pół godziny dziennie spędzane na małym ekranie na streamingu treści wideo.

Niemniej te same dane potwierdzają, że wciąż dominującym medium pozostaje telewizja, a przynajmniej sam telewizor. Średni dobowy czas oglądania w podziale na urządzenia pokazuje, że Polacy najwięcej czasu spędzają kolejno przed telewizorem 3:52 min, smartfonem 0:16 min, laptopem 0:12 min, a najkrócej - przed tabletem 0:02 min.

Proporcje zależą oczywiście od wieku, czego dowodem są dane dla widzów w wieku 13-24 lata (tzw. pokolenie Z), którzy przed telewizorem spędzają 55% czasu, zaś pozostałe 45% głównie przed smartfonem, ale też komputerem czy tabletem.

Maciej Burlikowski 1439 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.