"The Economist": Orlen mógłby przejąć Polska Press

W rękach niemieckiego wydawcy jest 20 z 24 lokalnych dzienników.

Według informacji brytyjskiego tygodnika "The Economist" koncern naftowy PKN Orlen, kontrolowany przez Skarb Państwa, prowadzi rozmowy o przejęciu Polska Press, wydawnictwa należącego do niemieckiej grupy Verlagsgruppe Passau. Wydaje ono aż 20 z 24 lokalnych dzienników wychodzących w naszym kraju, w tym "Polska Times", "Głos Wielkopolski", "Dziennik Bałtycki", "Dziennik Łódzki", "Express Ilustrowany", Gazetę Krakowską" i "Gazetę Wrocławską".

Przedstawiciele rządzącej koalicji niejednokrotnie wskazywali na konieczną, ich zdaniem, "dekoncentrację" lub inaczej repolonizację mediów. Jedną z takich przewijających się propozycji miałoby być ustawowe ograniczenie udziału zagranicznych inwestorów w spółkach mediowych działających w Polsce do 30%, pojawiała się też spekulacje o możliwości dobrowolnej sprzedaży i wykupu przez Skarb Państwa aktywów z rynku mediowego.

Polska Press sp. z o.o. została zarejestrowana w lutym 2015 r. po kupieniu przez Grupę Wydawniczą Polskapresse spółki Media Regionalne. W portfolio prasowym grupy znajduje się również m.in. blisko 150 tygodników lokalnych, bezpłatna gazeta naszemiasto.pl oraz dodatki telewizyjne: "Tele Magazyn", "Super Tele", "TV Pilot" i "Tele Program". W portfolio internetowym Polska Press są 23 regionalne serwisy informacyjne, serwisy tematyczne: strefabiznesu.pl, stronakobiet.pl, strefaagro.pl, sportowy24.pl, gol24.pl, motofakty.pl, portal społeczności lokalnych naszemiasto.pl  oraz internetowy serwis telewizyjny telemagazyn.pl. Według danych Gemius/PBI blisko 60% polskich internautów czyta informacje w serwisach Polska Press. Grupa ma również 6 drukarni w Polsce.

Według sprawozdania złożonego w KRS przychody Polska Press ze sprzedaży gazet wyniosły w ub. r. 110,96 mln zł w porównaniu z 121,85 mln zł rok wcześniej. Przychody z reklam zmalały ze 197,34 mln zł w 2018 r. do 187,74 mln zł w ub. r.

(Współpraca: Paweł Piasecki)

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.