Spektakularny debiut Allegro na giełdzie [komentarze ekspertów]

W IPO gigant e-commerce sprzedał akcje za 9,18 miliarda złotych. W pierwszych poniedziałkowych transakcjach akcje Allegro wyceniono na 65 zł - o 51 proc. wyżej od ceny z IPO.

Allegro podało w sobotę, że wartość przeprowadzonej oferty publicznej sprzedaży 213 mln 549 tys. akcji wyniosła 9 mld 182 mln zł. To rekord w historii Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie: Allegro przebiło o ponad miliard złotych poprzedniego rekordzistę, czyli PZU (8,1 mld zł) i o ponad 2 miliardy trzecią w kolejności ofertę PKO BP (7,9 mld zł). Zysk netto z IPO  - około 900,5 mln zł - zostanie przeznaczony w dużej mierze na refinansowanie długu spółki.

Grupa Allegro prowadzi największą platformę handlową w Polsce - Allegro.pl oraz porównywarkę cenową Ceneo.pl. Zgodnie z wyliczeniami PAP Biznes Allegro.pl miało pod koniec ub. r. ponad 40-procentowy udział w polskim rynku e-commerce. Zagrożeniem dla na razie niekwestionowanej pozycji lidera może być wejście Amazona do Polski, co może stać się jeszcze w listopadzie br.
 
Skutki poniedziałkowego wejścia Allegro na GPW prognozują eksperci branży e-commerce.
 
Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper


Debiut Allegro na GPW będzie miał większe znaczenie dla rynku finansowego niż dla samej branży e-commerce. Tutaj relacje między sklepami i marketplace’ami są już dość dobrze poukładane, a inwestycje w sektor powinny wpłynąć pozytywnie na całą branżę e-commerce w Polsce.
 
Allegro jest jednym z kanałów sprzedaży także dla sklepów internetowych. Dla firm, takich jak nasza, dostarczających rozwiązania do sprzedaży przez internet, Allegro jest partnerem biznesowym. Zachęcamy sklepy internetowe używające naszej platformy, by sprzedawały wszędzie tam, gdzie są klienci, a więc także na Allegro. Nasze oprogramowanie zostało przygotowane tak, by umożliwiało zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży, zarówno własnym sklepem, jak i kontem w serwisie aukcyjnym. Na początku 2020 r. dodatkowo zacieśniliśmy nasze relacje z Allegro, dzięki czemu właściciele sklepów internetowych mogą teraz korzystać z kampanii reklamowych Allegro Ads. Zauważyliśmy także, iż sprzedawcy z Allegro zaczęli częściej uruchamiać własny kanał i integrować go z obsługą sprzedaży w marketplace, aby mieć wszystko w jednym miejscu. Dzięki tym ruchom, liczba sklepów z integracją z Allegro wzrosła od początku roku o 39 proc.

Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com

Debiut Allegro jest lokalnym potwierdzeniem tego co się dzieje na globalnych giełdach. Spółki związane z e-commerce zaczynają aktywnie poszukiwać środków na dalszy, dynamiczny rozwój. Za oceanem w sierpniu zadebiutowała na giełdzie platforma BigCommerce, a kilka tygodni temu o podobnych planach poinformował marketplace Wish.
 
Inwestorzy przychylnym wzrokiem patrzą na mniejsze (w porównaniu do Allegro i amerykańskich gigantów) spółki e-commerce, bo to one potrafią zapewnić duże stopy zwrotu. Choć uwagę mediów przyciąga najbardziej majątek Jeffa Bezosa, to największymi wzrostami na światowych giełdach pochwalić się może nie Amazon, a mniejsze od niego lokalne spółki e-commerce’owe. Przykładem takiej spółki może być szwedzki Boozt, niemiecki Home24 czy polskie SFD. To wszystko powinno zachęcić kolejnych polskich graczy do wchodzenia na parkiet. Zapowiedział to już Answear.
 
Na tym tle wejście Allegro na GPW jest nie tyle zwiastunem nowej ery dla handlu internetowego, co wpisuje się w aktualny trend inwestowania w e-commerce’owe biznesy, który pandemia Covid-19 dodatkowo nasila. Istotny zaś może okazać się czynnik psychologiczny, jeżeli zgodnie z przewidywaniami poznański serwis okaże się najwyżej wycenianą spółką na giełdzie i utrzyma dłużej tą pozycje, detronizując dotychczasowego lidera, CD Projekt. Może wówczas pójść w jego ślady jako popularyzator swej branży w zbiorowej wyobraźni. Podobnie było z gamingiem, który dzięki giełdowym sukcesom warszawskiego studia zaczął być postrzegany już nie tylko z perspektywy nowych technologii, ale również w kontekście biznesowym i inwestycyjnym.
Paweł Piasecki 508 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.