Globalna marka z lokalną perspektywą - raport McDonald's

Ponad 4,1 miliarda złotych wartości dodanej, około 40 tysięcy miejsc pracy wygenerowanych bezpośrednio i pośrednio, ponad 1,8 mld złotych wypłaconych wynagrodzeń. Sieć fast food podsumowała swój wpływ na polską gospodarkę w 2019 roku.

Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
- Gdy niemal 30 lat temu otwieraliśmy pierwszą restaurację McDonald’s w Polsce, była ona symbolem czegoś obcego, globalnego. Od pierwszego dnia pracowaliśmy, aby stać się częścią polskiej gospodarki i życia lokalnych społeczności, harmonijnie łącząc siłę globalnej marki z lokalną działalnością. Udało się. Jesteśmy blisko 27 tysięcy naszych pracowników, 300 mln gości, którzy odwiedzili nasze restauracje w ubiegłym roku. Jesteśmy także blisko naszych partnerów biznesowych – 74 franczyzobiorców i 47 polskich dostawców – przekonuje Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s w Polsce.

Od otwarcia pierwszej restauracji w Polsce w 1992 roku McDonald’s znacząco się zmienił, dostosowując się do realiów rynkowych. Jednak wartości i fundamenty pozostały bez zmian. Tworzą je franczyzobiorcy, dostawcy oraz pracownicy.

Lokalna perspektywa

W 2019 roku 87% restauracji McDonald’s prowadzili licencjobiorcy – polscy przedsiębiorcy zaangażowani w życie lokalnych społeczności. Wielu z nich współpracuje z marką od samego początku jej działalności w Polsce. Organizacje franczyzowe dynamicznie się rozwijają – obecnie na jednego przedsiębiorcę przypada średnio 5,5 lokali.

Co warte podkreślenia, aż jedna trzecia organizacji franczyzowych prowadzona jest przez kobiety. To właśnie franczyzobiorcy nadają McDonald’s lokalną perspektywę. Są oni ważnymi uczestnikami gospodarki, wpływają na zatrudnienie w regionach i wspierają lokalne społeczności. Są twórcami i współorganizatorami wielu inicjatyw, takich jak Konkurs Kaszubski promujący język i kulturę regionu czy turnieje sportowe dla dzieci.

Big Mac z Polski


Grafika: materiały prasowe.
Grafika: materiały prasowe.
Drugi z filarów tworzą dostawcy – 47 polskich przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej, a także transportowej, logistycznej, budowlanej czy szeroko pojętych usług. Tylko w 2019 roku McDonald’s dokonał zakupów w sektorze spożywczym za ponad 480 mln złotych. Z Polski pochodzą między innymi ziemniaki na frytki, których uprawa zajmuje ponad 6,5 tysiąca hektarów czy też wołowina do burgerów, którą do dostawcy – OSI Food Solution, dostarcza ponad 78 tysięcy gospodarstw rolnych.

Współpraca z dostawcami oparta jest na wieloletnich, partnerskich relacjach. Producenci żywności nie tylko zaopatrują restauracje w kraju, ale także eksportują swoje wyroby do McDonald’s zagranicą, m.in. do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, krajów bałtyckich czy Słowacji. Lokalny łańcuch dostaw to nie tylko najwyższa jakość i świeżość produktów w menu McDonald’s. To także wspólne inwestycje prośrodowiskowe mające na celu ograniczenie emisji CO2 do atmosfery czy ograniczenie zużycia plastiku.

Różnorodność zespołów

W restauracjach McDonald’s zatrudnionych jest 27 tysięcy osób. Są wśród nich obcokrajowcy, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy też studenci. Każda z grup pracowników ma możliwości awansu czy rozwoju, między innymi poprzez uczestnictwo w kursach managerskich, szkoleniach językowych. McDonald’s wpływa na rynek pracy nie tylko poprzez bezpośrednie zatrudnienie w restauracjach i biurze. Wspólnie z dostawcami tworzy ponad 40 tys. miejsc pracy i wypłaca 1,8 mld zł wynagrodzeń rocznie.

Więcej informacji w drugiej edycji „Raportu wpływu McDonald’s na polską gospodarkę” przygotowanego we współpracy z KPMG. Do pobrania tutaj.

(Ouichef.pl)

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.