UOKiK zmusił UPC do rekompensat dla abonentów

Jest to kara za samowolne podwyżki cen w trakcie trwania umów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zmusił jednego z największych na rynku dostawców telewizji kablowej i stacjonarnego internetu UPC Polska (1,5 mln abonentów) do wypłacenia klientom rekompensat za samowolne podwyżki cen w trakcie trwania umów.

Rzecz dotyczy podwyżki, którą operator wprowadził w marcu 2015 r. Abonenci otrzymali listy informujące o przyspieszeniu prędkości internetu, ale równocześnie o 7 zł wyższej cenie tej usługi. Rok później operator ponownie podwyższył abonament – od 3 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu.

– Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony – zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK (na zdjęciu). Tymczasem UPC Polska dopiero w 2016 r. wprowadziła do umów abonenckich stosowne zapisy. UOKiK stwierdził zatem, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia nie powinny zostać wprowadzone, ponieważ zawarte umowy nie przewidywały takiej możliwości.

W rezultacie postępowania urzędu operator zgodził się na rekompensaty dla abonentów. Jego obecni klienci będą mogli skorzystać z darmowych usług do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł – jedna usługa (np. telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige). Dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł – dwie usługi do wyboru. Bez względu na wysokość rachunków aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą. Abonenci UPC, którzy korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki, otrzymają obniżkę abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu. Natomiast byli abonenci operatora otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 3/4 zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 1,5 roku.

Decyzja jest prawomocna, a operator ma powiadomić o niej wszystkich klientów, których ona dotyczy, e-mailem, pocztą, SMS-em lub na indywidualnych kontach abonentów.

Maciej Burlikowski 1463 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.