Nowa internetowa księgarnia chce stawić czoła Amazonowi

Bookshop.org ruszył w br. jako sieć niezależnych księgarni (obecnie ok. 900) w Stanach Zjednoczonych, a w tym tygodniu wchodzi do Wielkiej Brytanii.

Misją Bookshop.org jest „wspieranie dobra publicznego poprzez przyczynianie się do dobrobytu niezależnej społeczności literackiej”. Statut spółki stanowi, że nigdy nie może zostać sprzedana dużej sieci detalicznej w Stanach Zjednoczonych, w tym Amazonowi.

Bookshop.org, stworzony przez pisarza, wcześniej współzałożyciela portalu Literary Hub, Andy'ego Huntera, umożliwia niezależnym księgarniom utworzenie w serwisie własnej wirtualnej witryny sklepowej, przy czym partnerzy otrzymują pełną marżę zysku - 30% ceny sprzedaży - z każdej transakcji. Obsługą klienta i wysyłką zajmuje się Bookshop i jego dystrybutorzy. Książki oferowane są z niewielkim rabatem i dostarczane w ciągu dwóch do trzech dni.

W Stanach Zjednoczonych Bookshop.org zaczynał od 250 księgarni, obecnie zarejestrowało się już ponad 900 detalistów. Obroty wzrosły od 50 tys. dolarów przez cały luty br. do 150 tys. dolarów dziennie w kwietniu i miliona dolarów dziennie w czerwcu br. Start w Wielkiej Brytanii miał nastąpić w 2021 r. albo nawet w 2022 r., ale powodzenie inicjatywy w Stanach Zjednoczonych skłoniło Huntera do przyspieszenia planów ekspansji. W Wielkiej Brytanii do współpracy na starcie przystępuje 130 niezależnych księgarni.

Jak podaje Bookshop.org, niezależne księgarnie otrzymały do tej pory łącznie 7,67 miliona dol. ze sprzedaży książek poprzez platformę.

Paweł Piasecki 737 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.