Wavemaker: praca w marketingu ciekawa, ale nieraz sprzeczna z przekonaniami

Marketingowcy często lubią swoją pracę i uważają ją za ciekawą, ale częściej niż przedstawiciele innych profesji narzekają, że praca kłóci się z ich sumieniem i przekonaniami - wynika z badania agencji mediowej.

Ciekawa, nobilitująca, z realnym przełożeniem na wyniki biznesowe firm – marketingowcy doceniają różne aspekty swojej pracy w branży, pokazuje badanie Wavemakera zrealizowane wśród pracowników agencji oraz marketerów. Mniej optymistyczny obraz wyłania jednak się z oceny spójności tego, co robią z własnymi przekonaniami, czy poczucia, że ich praca ma pozytywny wpływ na innych ludzi. Niemal 30% pracowników branży twierdzi, że często ich praca kłóci się z ich sumieniem lub przekonaniami (średnia dla innych branż wynosi 14%). Niespełna co piąty pracownik marketingu ma z kolei poczucie, że jego praca ma pozytywny wpływ na życie innych ludzi (średnia dla innych branż – 43%).

- Jeśli poczucie sensu, poczucie pozytywnego wpływu oraz zgodę z przekonaniami potraktować jako składowe wiary w to, co się robi, mamy podstawy, by mówić o kryzysie wiary w marketing wśród marketingowców – uważa Maciej Kawka, szef strategii w Wavemakerze i autor omawianego badania. Jego zdaniem kryzys wiary w marketing powoduje wiele czynników, m.in. "buzzwordyzacja" branży, zalew niepotwierdzonych rzetelnymi danymi teorii marketingowych, spadająca renoma pracy w branży (potwierdzana m.in. w badaniach Ipsos i ScreenLovers), a także dyskutowany obecnie coraz szerzej wymiar etyczny naszej pracy.

- Mówi się dziś wiele choćby o sposobie pozyskiwania i wykorzystania danych w marketingu, cyfrowym poprawianiu zdjęć kobiet, straszeniu konsumentów w reklamach. To wszystko powoduje, że pracownicy branży, a w szczególności - jak pokazało badanie – zatrudnieni w agencjach kreatywnych, nabierają wątpliwości co do sensu swoich poczynań zawodowych – mówi Kawka. - Na omawiane bolączki nie ma jednego lekarstwa. Ale wydaje się, że na samopoczucie branży pozytywnie wpłynęłoby większe skupienie na ocenie efektów działań, motywowanie do udzielenia konstruktywnej oceny pracy – np. w przetargach czy ograniczenie branżowej nowomowy – podpowiada.

Wavemaker w swoim badaniu dotknął także m.in. kwestii wpływu pandemii na postrzeganie swojej pracy. W tym przypadku odczucia branży reklamowej nie odbiegają od średniej dla innych segmentów rynku. Widać jednak wyraźny rozdźwięk pomiędzy sytuacją kobiet i mężczyzn. 43% spośród zatrudnionych w marketingu pań (względem 27% mężczyzn) czuje się w związku z pandemią mocniej wypalona zawodowo. A tylko co dziesiąta (wobec 22% mężczyzn) odczuwa obecnie większą satysfakcję z pracy niż przed wybuchem pandemii.

Badanie Wavemaker zrealizowano we wrześniu na próbie n=93 pracowników branży metodą wywiadów
internetowych, uzupełniono je badaniem pracowników innych branż white collar (finanse, IT, doradztwo).

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.