MediaFarm: pandemia przyspiesza digitalizację gospodarstwach domowych z dziećmi
Już niemal połowa z nich korzysta z płatnego VoD, a wśród dzieci w wieku 7-12 lat ponad połowa korzysta z internetu na własnym smartfonie.
W październiku 2020 r. MediaFarm we współpracy z Zymetria zrealizował piątą edycję badania Dzieci w Sieci Multiscreen. Konieczność zdalnej nauki i pracy oraz zamknięcie w domach jeszcze bardziej przyspieszyły trendy obserwowane we wcześniejszych edycjach badania – poprawę wyposażenia rodzin w sprzęty do korzystania z internetu oraz wzrost popularności stricte cyfrowych form spędzania wolnego czasu.
Abonamentowe wideo na żądanie to już nie tylko domena wielkomiejskich millenialsów. Netflix i inne serwisy SVoD są oglądane już niemal w co drugim gospodarstwie domowym, w którym mieszkają dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkoły podstawowej sprzed reformy edukacji (3-12 lat). Uwagę zwraca nie tylko wysoki odsetek gospodarstw domowych (46%), ale przede wszystkim tempo wzrostu rok do roku (23 punkty procentowe od wiosny 2019 roku). Internet dostępny jest już od lat w ponad 98% gospodarstw domowych z dziećmi, zatem to COVID-19 i lockdown odpowiadają za skokowy wzrost powszechności usług płatnego VoD. Wśród gospodarstw domowych abonujących SVoD najbardziej popularny jest Netflix z którego korzysta 70%, a następnie HBO Go (45%) i NC+ Go (38%) - wybierane coraz częściej między innymi ze względu na bogate biblioteki treści przeznaczonych dla dzieci. Za dostęp do stricte rodzimych serwisów SVoD decyduje się płacić znacznie mniej rodziców.
Od lat to smartfony są ulubionymi urządzeniami polskiego pokolenia alfa (dzieci urodzonych po 2010 r.), a wcześniej igreków. To na smartfonach dzieci najczęściej korzystają z internetu (67%), oglądają wideo (59%) i grają w gry (57%). Nie mniej istotne jest jednak, że coraz więcej polskich dzieci posiada smartfon na własność i samodzielnie przeciera swoje cyfrowe ścieżki. W październiku br. spośród smartfonowych internautów w wieku 3-12 lat aż 53% korzystało z internetu na własnym urządzeniu (o 9 p.proc. więcej niż w 2019 r.), a kolejne 6% współdzieliło smartfon z rodzeństwem. Co ciekawe za sporą część wzrostu popularności smartfonów wśród polskich dzieci odpowiadają wiosenne zakupy, głównie przez internet, dokonane przez rodziców celem zapewnienia dzieciom kontaktu z wirtualną szkołą.

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.