"Do.Better" - pierwszy doroczny raport Zalando o różnorodności i integracji

Udział kobiet w radzie nadzorczej Zalando sięgnął już 56% (osiągnięto tym samym cel założony na 2023 r.), ale nie ma ich jeszcze w zarządzie. W niemieckiej firmie pracują osoby ze 139 krajów, Polacy stanowią 7% pracowników.

Jesienią 2019 r. Zalando wyznaczyło sobie cel, jakim było osiągnięcie zrównoważonej reprezentacji zarówno kobiet, jak i mężczyzn, na poziomie 40-60% dla obu płci na sześciu najwyższych szczeblach przywódczych do końca 2023 r. Jak wynika z właśnie opublikowanego rocznego raportu z postępów w zakresie różnorodności i integracji - pierwszego w historii firmy - cel ten osiągnięto już na poziomie rady nadzorczej, w której jest 56% kobiet, natomiast w zarządzie firmy kobiety nie mają na razie reprezentacji. Zalando deklaruje, że działania na rzecz zmiany tego stanu będą priorytetem. Planuje też zainwestować 5 milionów euro, by do 2023 r. zwiększyć udział kobiet w działach technicznych, obecnie wynoszący 17%, do 40-60%. Średnia różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn na podobnych stanowiskach w Zalando wynosi jedynie 1%, podczas gdy średnia dla Niemiec wynosi 6%.

Zalando zatrudnia ok. 14 tys. pracowników, z czego kobiety stanowią 47%. W firmie pracują obywatele 139 krajów. 51% pracowników tej mającej siedzibę w Berlinie firmy pochodzi spoza Niemiec, ze szczególnie dużą reprezentacją z Polski (7%), Francji (4%) i Włoch (3%). Wiek pracowników Zalando wynosi od 18 do 69 lat, a średnia wieku zatrudnionych w firmie to 37 lat.

Raport informuje też o działaniach podejmowanych w celu uczynienia platformy bardziej integracyjną dla klientów i partnerów. Nacisk kładziony jest na zróżnicowanie asortymentu i pracę z różnorodną grupą modeli, którzy reprezentują wszystkie kolory skóry, typy budowy ciała i grupy wiekowe. Do kategorii urody dodano produkty dla wszystkich odcieni skóry, a moda jest prezentowana z uwzględnieniem wszystkich rozmiarów. Zalando planuje też wprowadzić przynajmniej 70 marek należących do Afroamerykanów (black-owned brands) do 2022 roku. Od br. klienci mogą zarejestrować konto w sklepie internetowym bez podawania binarnych informacji o płci. Ponadto ulepszono dostępność wszystkich witryn i aplikacji dla osób niepełnosprawnych.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie Zalando (w języku angielskim i niemieckim).

Paweł Piasecki 531 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.