Wizjonerzy ze Sztokholmu - "Tajemnica Spotify" [recenzja]
Prawa do ekranizacji książki dwóch szwedzkich dziennikarzy ekonomicznych o fenomenie największej muzycznej platformy streamingowej na świecie kupił już Netflix.
Na pytanie, na ile książka dwóch szwedzkich dziennikarzy ekonomicznych, wyjaśnia tajemnicę sukcesu Spotify, odpowiedzieć musi sobie na własną rękę każdy czytelnik. Jest na pewno bliższa poetyki reportażu śledczego niż pogłębionej socjologicznej czy ekonomicznej analizy, ale można to uznać za zaletę, bo „Tajemnicę Spotify” połyka się gładko (niekiedy może tylko zgrzytać zbyt gazetowy język). Szkoda zapewne, że autorom nie udało się porozmawiać z założycielami szwedzkiej firmy, natomiast za duży plus trzeba im policzyć dociekliwość w przepytaniu 70 rozmówców, zarówno piastujących wysokie stanowiska w Spotify, jak i inwestorów oraz konkurentów. Wiele wypowiedzi, co skrupulatnie odnotowano w przypisach, była anonimowa, a to pozwoliło zachować obiektywizm przy omawianiu kontrowersji, których - jak w każdej success story - nie brakuje.
Prawa do ekranizacji książki kupił Netflix – wkrótce na najpopularniejszej platformie streamingowej wideo zobaczymy więc (zapewne pod tytułem takim jak angielska wersja książki, czyli „Spotify Untold”) serial o największej platformie streamingu muzycznego.
Sven Carlsson, Jonas Leijonhufvud – Tajemnica Spotify. Muzyczna rewolucja, przekład Patrycja Włóczyk, Poradnia K, Warszawa 2020
Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.