Kontrowersje wokół kampanii Instytutu Książki [wideo]

Kampanię krytykują autorzy, których książki są promowane.

Państwowy Instytut Książki w ramach promocji polskiej literatury za granicą przygotował kampanię reklamową. Jej trzon i pierwszy etap stanowią treści reklamowe i redakcyjne w najważniejszych branżowych czasopismach i serwisach internetowych: w amerykańskim "Publishing Perspectives" (teksty sponsorowane, bannery w mailingu branżowym, reklama w newsletterze praw), brytyjskim "The Bookseller" (bannery w newsletterze biznesowym), niemieckim "Boersenblatt" (tekst sponsorowany w wydaniu papierowym i online, banner w newsletterze porannym) oraz francuskim "Livres Hebdo" (tekst sponsorowany i banner w newsletterze dla wydawców i księgarzy).

W drugim etapie kampanii opublikowanych zostanie kilka wersji językowych filmu promocyjnego (hiszpańska, rosyjska, niemiecka i francuska), a do współpracy przy ich dystrybucji i promocji w sieciach społecznościowych odpowiednich obszarów językowych zostaną zaproszeni zagraniczni partnerzy Instytutu Książki z branży wydawniczej oraz ambasady RP i Instytuty Polskie na całym świecie.

W trzecim etapie Instytut Książki pokaże w sieciach społecznościowych serię dziewięciu filmowych prezentacji wybranych książek z katalogu „New Books from Poland”: „Oraz wygnani zostali” Wacława Holewińskiego, „Zimowla” Dominiki Słowik, „Nieradość” Pawła Sołtysa, „Pchła” Anny Potyry, „Patyki, badyle” Urszuli Zajączkowskiej, „Pomyłka” Marty Kwaśnickiej, „Światło Zachodu” Bartosza Jastrzębskiego, „Buntu i afirmacji. Esej o naszych czasach” Bronisława Wildsteina, „Tyrmand. Pisarz o białych oczach” Marcela Woźniaka.

Kampanię skrytykował m.in. Szczepan Twardoch, autor promowanej m.in. w niej powieści "Pokora". - Niestety zobaczyłem ten żenująco głupi i pięć razy za długi spot, za pomocą którego Instytut Książki chciałby "promować polską literaturę za granicą". Śmiałem się w głos, prawie jak z bardzo długiej reklamy Apartu, do momentu, w którym pojawiła się tam moja książka i wtedy śmiech mi uwiązł w gardle - napisał na swoim facebookowym profilu.

Do tych zarzutów odniósł się Instytut, publikując specjalne oświadczenie. Czytamy w nim: "Pan Szczepan Twardoch posiadał wiedzę o tworzonym klipie promocyjnym i filmowej wizytówce książki pt. "Pokora”. Organizator prowadził z panem Twardochem - za pośrednictwem jego agenta - rozmowy na temat miejsca planu zdjęciowego i udziału pisarza. Do zdjęć nie doszło ze względu na kategoryczne życzenie pana Twardocha, by zorganizować je w Berlinie. Z uwagi na koszty produkcji oraz założenie koncepcyjne projektu, że spot oprócz książek prezentuje także krajobrazy Polski, życzenie to nie mogło zostać spełnione. Szczepan Twardoch odrzucił wszystkie alternatywne propozycje lokalizacji zdjęć w Polsce i ostatecznie ustami swojego agenta poinformował, że “nie jest zainteresowany udziałem w spocie przygotowywanym przez IK”".

Instytut podał, że koszt przygotowania i produkcji cyklu dwunastu audycji „New Books from Poland”, w tym głównego filmu promocyjnego, wyniósł 256 tys. zł brutto.

Kampanię przygotował dział programów zagranicznych Instytutu Książki pod kierunkiem Mateusza Adamskiego. Film promocyjny i serię wizytówek wybranych książek wyprodukowała na zlecenie Instytutu Książki Tesla Pro Anna Kronenberg.

Reżyseria i scenariusz: Grzegorz Jankowski

Kreację nośników internetowych: Anna Światłowska

Zdjęcia i korekcja barwna: Adam Palenta

Zdjęcia lotnicze: Michał Wencek

Charakteryzacja: Dominika Truszkowska

Kostiumy i scenografia: Maria Migdalska i Emil Richard

Transport i logistyka: Krzysztof Kotowski

Montaż: Konrad Nowakowski

Postprodukcja dźwięku: Bartosz Jaworski

Redakcja: Agata Fedeńczak

Producent: Tomasz Kronenberg

Tłumaczenie na język angielski: David French.

Maciej Burlikowski 1484 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.