Wavemaker: Netflix serialowym love-brandem Polaków, "Wiedźmin" na topie

Polskie seriale zyskują na atrakcyjności w oczach widzów internetowych, blisko połowa uważa lokalne produkcje za gwarant jakości. Jako producenci seriali Netflix i HBO utrzymują wyraźną przewagę nad polskimi nadawcami - wynika z badania Wavemakera.

Seriale i filmy utrzymują się na ścisłym prowadzeniu w czołówce dłuższych form wideo najczęściej oglądanych w sieci, pokazuje VideoTrack 5, cykliczne badanie Wavemakera. 16 milionów widzów internetowych sięga po polskie i/lub zagraniczne produkcje serialowe. Te ostatnie są także kołem zamachowym płatnych platform wideo (jak Netflix czy HBO Go), z blisko 40% polskich widzów internetowych twierdzących, że zagraniczne seriale to kategoria, za którą warto płacić w internecie.

W strukturze oglądających seriale w internecie, po kilkuletniej dominacji mężczyzn, już od roku utrzymuje się delikatna przewaga kobiet (aktualnie 55%). To zbliżyło wzorce oglądanie seriali w sieci do tych telewizyjnych, gdzie występuje wyraźna przewaga kobiet wśród oglądających.

Polacy oglądający seriale w sieci rzadko poprzestają na jednym odcinku. Binge-watching jest przede wszystkim domeną młodych – ponad dwie trzecie 16-24 latków ogląda po trzy i więcej odcinków za jednym posiedzeniem. Średnio wśród e-widzów robi tak blisko połowa oglądających seriale.

Na przestrzeni ostatniego roku w oczach widzów zyskały przede wszystkim hiszpańskie oraz polskie seriale. Amerykańskie produkcje utrzymują się na czele rankingu, z 63% widzów twierdzących, że to najlepsze seriale, ale w stosunku do poprzedniej edycji badania ich pozycja spadła o 5 punktów procentowych. Dwa razy większa niż przed rokiem jest zaś grupa fanów seriali hiszpańskich, niewykluczone, że ma to związek m.in. z sukcesem serialu "Dom z papieru". Wzrosło także uznanie dla polskich produkcji - lokalny rodowód uwiarygadnia je w oczach 45%.

Mimo wzrostu popularności oglądania w sieci oraz sukcesów platform streamingowych wypełnionych zagranicznymi produkcjami Polacy wciąż lubią obcojęzyczne produkcje oglądać w modelu, do jakiego przez lata przyzwyczaiły widzów polskie telewizje – z lektorem. Symptomem nadchodzącej zmiany jest gust najmłodszych badanych – wśród 16-24 latków aż 40% preferuje polskie napisy, a więc model najczęściej stosowany przez serwisy SVoD.

Wśród producentów seriali dostarczających zdaniem widzów produkcje najwyższej jakości prowadzi Netflix, umacniający w Polsce status serialowego love-brandu. W ubiegłym roku Netflix i HBO plasowały się ex aequo na szczycie rankingu, obecnie lider wyprzedza HBO o 12 punktów procentowych.

W czołówce najpopularniejszych seriali polsko-amerykański serial "Wiedźmin" wyprzedza globalny przebój, jakim jest "Gra o tron", na trzecim miejscu plasuje się polska produkcja "Wataha" (dostępna w HBO GO), a na czwartym hiszpański "Dom z papieru". Wysokie, piąte miejsce zajmuje inna polska produkcja - "Chyłka" (przebój platformy Player.pl).

Badanie VideoTrack 5 agencja Wavemaker zrealizowała pod koniec października na grupie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.

Maciej Florek 2213 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.