SW Research dla Gumtree: COVID wpłynął na świąteczne zakupy Polaków

Tylko 3 na 4 Polaków kupi w br. prezenty świąteczne, a wśród tych, którzy to zrobią, 41% wyda mniej niż w zeszłym roku. Ponad dwukrotnie częściej będziemy kupować prezenty online.

 

Głównym deklarowanym w badaniu SW Research dla Gumtree.pl powodem rezygnacji z obdarowywania bliskich w tym roku jest pogorszenie sytuacji finansowej podczas pandemii (35%). Inne podawane powody to: brak takiej tradycji w rodzinie (17%), minimalizm i niechęć do konsumpcjonizmu (16%), a także brak potrzeby obdarowywania się prezentami w święta (15%). Co dziesiąta osoba z grupy niekupujących podkreśla, że wykonuje świąteczne podarunki własnoręcznie.

Przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na prezenty 471 zł, w porównaniu do 541 zł w roku 2019 r (spadek o 13%). Prezenty zamierza kupić 75% Polaków wobec prawie 84% rok wcześniej, a 41% badanych wyda w br. na świąteczne upominki mniej. Wynika to z ograniczeń budżetowych w związku z pandemią COVID-19 (58%), ale też mniejszej liczby osób przy świątecznym stole (40%).

Przeszło czterech na dziesięciu Polaków przeznaczy na prezent dla najbliższej osoby od 50 do 100 zł. Niewiele mniej, bo 36%, wyda między 100 a 250 zł. Prawie 60% badanych uzależnia wydaną kwotę od tego, dla kogo kupuje upominek. Najwięcej pieniędzy jesteśmy skłonni wydać na podarunki dla dzieci (40%) oraz żony/męża lub partnerki/partnera (36%).

Pomimo otwarcia galerii handlowych na okres świąteczny, aż 77% badanych chce kupić upominki w sklepach internetowych, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem (37%). Średnio co trzeci planuje zakupy w tradycyjnych sklepach – zarówno w galeriach handlowych, jak i poza nimi. 11% bierze pod uwagę internetowe portale aukcyjne i ogłoszeniowe. Tradycyjne sklepy omijamy głównie z powodu obaw związanych z pandemią (dwóch na trzech badanych) i przedświątecznymi tłumami (48%), powołujemy się także na oszczędność czasu związaną z zakupami online (43%) czy lepsze ceny w sieci (42%).

Najpopularniejszymi prezentami dla najbliższych w te święta będą kosmetyki i perfumy (52%), ubrania i akcesoria (33%), książki, płyty, gry planszowe (30%) oraz elektronika i akcesoria (24%). Coraz życzliwiej patrzymy na kupowanie prezentów świątecznych „z drugiej ręki” – jedna czwarta Polaków już to robi, a jedna piąta planuje w niedalekiej przyszłości.

Niewielu z nas (tylko 13%) kupuje prezenty świąteczne na ostatnią chwilę. Większość (49%) robi to w ciągu dwóch tygodni przed świętami, a 39% jeszcze wcześniej, korzystając zapewne z przedświątecznych promocji podczas m.in. Black Friday czy Cyber Monday.

Raport Gumtree.pl „Prezenty świąteczne Polaków” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez SW Research w listopadzie 2020 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1222 Polaków w wieku 18+.

Paweł Piasecki 1040 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.