Rok 2020 oczami użytkowników Facebooka

Przy pomocy platform i narzędzi Facebooka ludzie starali się uczynić ten trudny rok przymusowego odosobnienia nieco mniej samotnym i niepozbawionym poczucia wspólnoty z innymi.

Oto najważniejsze momenty 2020 roku na Facebooku podzielone na sześć kategorii:

Ważne osoby: Użytkownicy Facebooka upamiętnili postacie, które trwale zapisały się na kartach światowej historii.

  • Odejście Kobe Bryanta było w tym roku najczęściej dyskutowanym wydarzeniem na Facebooku, a najwięcej postów o nim i wspomnień z jego życia udostępniono w Stanach Zjednoczone, Meksyku i na Filipinach. 
  • Sędzina Sądu Najwyższego USA Ruth Bader Ginsburg została upamiętniona w ponad 5 milionach postów na Facebooku i Instagramie, w wielu przypadkach pod hasztagiem #restinpower.
  • Polskich użytkowników Facebooka poruszyło szczególnie odejście Romualda Lipko, kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z zespołem Budka Suflera. Żegnano również m.in. kultową piosenkarkę Ewę Demarczyk oraz jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego.

Przebudzenie społeczne: Globalna społeczność Facebooka otwarcie mówiła o ważnych kwestiach, które nabrały szczególnego znaczenia.

  • W ciągu trzech tygodni od śmierci George'a Floyda, trzykrotnie częściej dyskutowano o Black Lives Matter, a średnio 7,5 miliona wzmianek na ten temat pojawiało się na Facebooku każdego dnia. 
  • Posiadająca 1,8 mln członków grupa na Facebooku The Blackout Coalition, wspierająca firmy prowadzone przez osoby czarnoskóre, jest największą grupą wśród użytkowników w USA.
  • W Polsce ogromnym echem w mediach społecznościowych odbiły się protesty w obronie praw kobiet: #strajkkobiet, #piekłokobiet oraz #wyroknakobiety to trzy najszybciej rosnące hasztagi na Instagramie w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 

COVID-19: W nadzwyczajnych okolicznościach społeczności znalazły sposób na kontakt ze sobą, uczenie się i rozwój.

  • Ponad 1,5 miliona Hiszpanów opublikowało posty wyrażające wdzięczność personelowi medycznemu pod hasztagiem #aplausosanitario.
  • Wyświetlenia transmisje na żywo na Instagramie i Facebooku podwoiły się we Włoszech po wprowadzeniu lockdownu, a mieszkańcy miast śpiewali na balkonach i prowadzili transmisje podczas kwarantanny. W Stanach Zjednoczonych liczba widzów transmisji na żywo wzrosła o 50%, a wiele osób uczestniczyło w zajęciach fitness, czy słuchało setów DJ-skich na żywo.
  • W Polsce potrzebę dzielenia się w trudnym momencie unaoczniły zbiórki na Facebooku jak chociażby “Wygramy! Wspieramy Fundusz Interwencyjny do walki z koronawirusem” w ramach której Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zebrała ponad 600 tysięcy złotych na rzecz polskich szpitali walczących z koronawirusem oraz “Dla Bohaterów! Zadbajmy o życie i zdrowie pracowników służb medycznych” w ramach której Fundacja TVN “Nie jesteś sam” zebrała blisko pół miliona złotych w celu pomocy pracownikom służby medycznej. 

Światowa polityka: Gra toczyła się o wysoką stawkę, więc użytkownicy chcieli podzielić się swoimi poglądami na platformach Facebooka:

  • Ogłoszenie wyboru wiceprezydentki Kamali Harris było najczęściej wspominanym wydarzeniem sierpnia, kiedy w ciągu jednego dnia opublikowano ponad 10 milionów postów.
  • Niemal wszyscy dorośli użytkownicy Facebooka i Instagrama w Stanach Zjednoczonych mieli dostęp do naszego Centrum informacji o głosowaniu, które zapewniało rzetelne informacje o rejestracji do głosowania oraz terminach.

Środowisko: Globalna społeczność Facebooka łączyła siły również dla dobra planety:

  • Ponad 2,5 miliona osób na całym świecie wzięło udział w największej w tym roku zbiórce pieniędzy na Facebooku, która jednocześnie była największą w historii platformy. Zebrano 35 milionów dolarów na pomoc ofiarom pożarów w Australii.
  • Do dziś użytkownicy zebrali w tym roku ponad 80 milionów dolarów podczas zbiórek na Facebooku na walkę ze zmianami klimatu, oczyszczanie oceanów, ochronę zwierząt i wiele innych inicjatyw. 
  • W Polsce najbardziej poruszającym dyskusję wydarzeniem związanym ze środowiskiem były pożary w Biebrzańskim Parku Narodowym.

Społeczność: Przy pomocy platform Facebooka użytkownicy budowali i podtrzymywali więzi w swoich społecznościach, gdy było to możliwe tylko na odległość.

  • Społeczności na całym świecie robiły zakupy w lokalnych sklepach – w ciągu ostatnich 3 miesięcy na całym świecie utworzono na Instagramie ponad 47 milionów relacji z naklejkami „Wspieraj małe firmy”.
  • Z powodu wstrzymania nabożeństw ze względu na lockdown związany z COVID-19, tydzień świąteczny z 6 kwietnia (Wielkanoc i Pascha) był okresem o największej liczbie grupowych rozmów wideo na Messengerze.
  • Na Whatsappie odnotowano znaczny wzrost liczby rozmów wideo pod koniec maja w związku z zakończeniem Ramadanu.
  • W Polsce wybuch pandemii był pretekstem do wielu spontanicznych i spektakularnych przejawów empatii i solidarności. Przykładowo Widzialna Ręka - inicjatywa założona początkowo w gronie znajomych aby nieść doraźną pomoc podczas kwarantanny, w ciągu jednego dnia urosła do ponad 1000 członków, a dziś liczy już prawie 110 tysięcy osób w całej Polsce. Poza grupą ogólnopolską, powstało ponad 150 mniejszych grup lokalnych w poszczególnych miastach, dzielnicach czy nawet osiedlach. Są też międzynarodowe grupy Widzialnej Ręki m.in. w Berlinie, Paryżu, Wiedniu, czy w Wielkiej Brytanii.

Najważniejsze wydarzenia w światowej popkulturze:

Nowością w roku 2020 jest 10 wybranych przez Facebooka najważniejszych wydarzeń w popkulturze, które przypominają najciekawsze i najbardziej pozytywne wydarzenia, rozjaśniające codzienną rzeczywistość tego szalonego roku. Oto przyciągające dużo uwagi wydarzenia, które wygenerowały w aplikacjach najwyższe poziomy interakcji: 

  • Serial dokumentalny o Michaelu Jordanie „Ostatni taniec”
  • Występ Dave'a Chappelle'a na Netflix
  • Cardi B & Megan Thee Stallions – „WAP”
  • Wydanie albumu Harry'ego Styles’a zawierającego utwór Golden
  • Los Angeles Lakers mistrzami NBA 2020 roku
  • Katy Perry ogłasza ciążę w teledysku
  • Megan Thee Stallion – „Savage”
  • Shakira i Jennifer Lopez występują podczas przerwy w finale Super Bowl
  • „Król tygrysów” na Netflix
  • Wielkanocny występ Andrea Bocelliego we włoskim Mediolanie
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.