YouTube podsumowuje rok 2020: top 10 wideo i teledysków, eksplozja gamingu
Wśród najpopularniejszych wideo i teledysków w Polsce aż 6 pozycji to produkcje związane z akcją #hot16challenge2. Ponad 350 twórców kanałów gamingowych osiągnęło w tym roku poziom 10 milionów subskrybentów.
Na tegorocznych listach najpopularniejszych wideo i teledysków na YouTube w Polsce, aż 6 pozycji to produkcje związane z popularną akcją #hot16challenge2. Celem muzycznego wyzwania, zainicjowanego przez rapera Karola „Solara” Poziemskiego, była zbiórka funduszy na rzecz personelu medycznego i walki z koronawirusem. W inicjatywie wzięli udział nie tylko muzycy, ale również aktorzy, ludzie mediów, sportu czy polityki. W ramach akcji nagrano ponad 1400 rapowych zwrotek i zebrano ponad 3,5 miliona złotych na walkę z pandemią. Na listę najpopularniejszych wideo trafiła “szesnastka” Marcysi Ryskalskiej, WERSOW, MURCIX, a także Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Wyzwanie przyjął również Szpaku, a jego rymy otwierają listę najpopularniejszych teledysków z liczbą ponad 53 milionów wyświetleń. Na liście muzycznej jest jeszcze jeden klip #hot16challenge2, tym razem na miejscu 9. i jest on autorstwa Young Igiego.
Na pierwszym miejscu zestawienia 10-ciu najpopularniejszych wideo uplasował się Karol Friz Wiśniewski, który wraz z ekipą przejmuje internety. To nie jedyny film popularnego twórcy - miejsce 9. zajmuje bowiem materiał TO KONIEC... (FINAL ODC. 12). Oczko wyżej znalazł się popularny komik Łukasz Lotek Lodkowski i jego BAŁAGAN NA STRYCHU. Zestawienie zamyka inny stand-uper - Rafał Pacześ ze swoim programem BANG 2. Jednak muzyka i rozrywka to nie jedyne tematy obecne na tegorocznej liście. Na 6. miejscu znalazł się dokument Zabawa w chowanego, kolejna produkcja Tomasza i Marka Sekielskich, która porusza trudny temat pedofilii w kościele. Zaś na miejsce 7. trafiła produkcja Reżysera Życia Znikające dzieci, nastoletnia depresja - wideo przedstawia historię młodych ludzi cierpiących na depresję.
Na liście najpopularniejszych teledysków, oprócz tych związanych z muzycznym wyzwaniem #hot16challenge2, znalazło się jeszcze kilka klipów raperów - ReTo z Billy Kid (3. miejsce), Taco Hemingway i Polskie tango (5. miejsce), Malik Montana i Niedostępny (7. miejsce), Masno i Gang (8. miejsce), a listę zamyka Quebonafide - SzubienicaPestycydyBroń. Na 2. miejscu listy pojawiła się jedyna kobieta w tym zestawieniu, sanah z utworem Melodia. Do zestawienia trafiły również dwa teledyski disco-polo Dr. SWAG z Zerujemy 07 (4. miejsce) oraz Vivat - Oddam Ci wszystko (6. miejsce).
Wśród twórców, których filmy znalazły się w zestawieniu najpopularniejszych wideo znajdziemy m.in.: Karola Friza Wiśniewskiego, Tomasza Sekielskiego czy Łukasza Lotka Lodkowskiego. Z kolei na muzycznej liście w tym roku znajdziemy teledyski tylko polskich wykonawców, w tym: sanah, ReTo i Taco Hemingwaya.
Lista najpopularniejszych wideo w Polsce w 2020 r.:
-
Karol Friz Wiśniewski - EKIPA x WIP BROS - PRZEJMUJEMY JUTUBY (Official Music Video)
-
W Pałacu Prezydenckim - Andrzej Duda #Hot16Challenge2
-
Marcysia Ryskala - ARCYSIA #Hot16challenge2
-
WERSOW - WERSOW #Hot16Challenge2
-
MURCIX - MURCIX #hot16challenge2
-
SEKIELSKI - ZABAWA W CHOWANEGO (2020) - cały film braci Sekielskich (napisy PL)
-
Reżyser Życia - ZNIKAJĄCE DZIECI, NASTOLETNIA DEPRESJA ' Reżyser Życia
-
Łukasz Lotek Lodkowski - Łukasz Lotek Lodkowski - "BAŁAGAN NA STRYCHU" (całe nagranie) | Stand-Up | 2020
-
Karol Friz Wiśniewski - TO KONIEC... (FINAL ODC. 12)
-
Rafał Pacześ - Rafał Pacześ - "BANG 2" (2020) (całe nagranie)
Lista najpopularniejszych teledysków w Polsce w 2020 r.:
-
GUGU - Szpaku #Hot16Challenge2
-
sanahVEVO - sanah - Melodia (Official Video)
-
ReTo DzikaKorea - ReTo - Billy Kid (prod. Kubi Producent)
-
DoktorSWAG - Dr. SWAG - ZERUJEMY 07
-
Taco Hemingway - Taco Hemingway - POLSKIE TANGO (prod. Lanek)
-
Disco Polo Lajf - Vivat - Oddam Ci wszystko (Oficjalny Teledysk) Disco Polo 2020
-
Malik Montana - temat - Niedostępny (prod. by Olek)
-
Young Igi - YOUNG IGI #HOT16CHALLENGE2
-
QueQuality - Quebonafide - SZUBIENICAPESTYCYDYBROŃ
YouTube był w tym roku miejscem, gdzie twórcy odpowiadali na trendy i potrzeby widzów - zamieszczane na platformie treści pomagały ludziom przetrwać ten trudny czas i pozostać w kontakcie ze sztuką dzięki wielu transmisjom z koncertów i wydarzeń kulturalnych. We wrześniu odbyła się także pierwsza edycja festiwalu online “YouTube Dni Kultury” - w ramach wydarzenia swoje treści udostępniło 13 instytucji, między innymi Teatr Kwadrat, Teatr Montownia, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Polonia, Teatr Wielki w Łodzi czy Teatr Wielki - Opera Narodowa. YouTube pomagał także w zdobywaniu nowych umiejętności w domu. Internauci korzystali z materiałów przygotowanych przez utalentowanych nauczycieli i wykładowców, gotowali z mistrzami i amatorami kuchni, ćwiczyli z trenerami fitness.
- W 2020 kreatywność polskich twórców na YouTube sięgała zenitu - rapowali nie tylko muzycy, ale nawet całe zespoły teatralne. Domy aktorów stały się scenami i planami filmowymi, po to, aby utrzymać kontakt z fanami i publicznością. Dużym powodzeniem i uznaniem cieszyły się nowe wersje dobrze znanych nam hitów - Co mi Panie dasz, Jeszcze w zielone gramy - przearanżowane na setki instrumentów i głosów. Rozrywki dostarczali nam twórcy seriali: #ZostańWdomu czy Co robimy w zamknięciu. Natasza Parzymies co prawda opublikowała ostatni odcinek pierwszego sezonu Kontroli tuż przed lockdownem, ale prace nad nowym sezonem odbywały się już w czasie pandemii. Cieszy również duża aktywność twórców edukacyjnych na YouTube - nieocenionych w czasach nauki zdalnej i w momencie, kiedy poszukujemy wiarygodnych i rzetelnych informacji. Z pewnością jest dla kogo tworzyć: od czerwca zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności materiałów związanych np. z matematyką aż o 300%. Zauważyliśmy także popularność materiałów, które pomagają nam zdobyć konkretne umiejętności - od technik relaksacyjnych po pieczenie chleba na zakwasie - komentuje Małgorzata Krasowska, country manager, YouTube Polska.
YouTube stał się w czasie pandemii globalną sceną muzyczną
Mijający rok postawił przed artystami ogromne wyzwanie uniemożliwiając im bezpośredni kontakt z fanami. W tym trudnym czasie, gdy na całym świecie odwoływano koncerty i festiwale, YouTube stał się największą wirtualną sceną na świecie. Oprócz kameralnych koncertów organizowanych często we własnym domu, muzycy udostępniali także teledyski tworzone w pandemicznej rzeczywistości, dzielili się archiwalnymi nagraniami ze swoich tras i ważnych wydarzeń muzycznych. Muzyka na platformie jednoczyła internautów również w wyjątkowych momentach - podczas wielkanocnego koncertu Andrea Bocellego, czy podczas letnich festiwali, które odbywały się online.
K-pop święcił swoje triumfy - grupy BTS i BLACKPINK podniosły światową poprzeczkę dzięki rekordowej oglądalności premier swoich teledysków. Powróciła też klasyka w najlepszym wydaniu. Artyści i najznakomitsze grupy prezentowały serie swoich archiwalnych koncertów. Wśród nich można było obejrzeć legendarne występy między innymi Eltona Johna, The Rolling Stones, Genesis czy Radiohead.
Pięć teledysków dołączyło w tym roku do "klubu miliarderów" - klipów, które zanotowały ponad miliard odsłon.
Ekspolozja gamingu
Ponad 80 tys. twórców gamingowych zebrało na swoich kanałach 100 tysięcy subskrybentów, ponad tysiąc osiągnęło pułap 5 milionów, a ponad 350 aż 10 milionów subskrybentów! Z kolei czas oglądania gamingowych transmisji na żywo wzrósł do ponad 10 miliardów godzin. Co ciekawe, jeden z najpopularniejszych tegorocznych koncertów online… odbył się w grze (Travis Scott w "Fortnite").
Więcej informacji na globalnym blogu YouTube:
- YouTube Music 2020
- YouTube Gaming
- Watching The Pandemic: opracowanie prezentujące globalne trendy na YouTube, które zaobserwowano podczas trwającej pandemii i podczas lockdownu. Pieczenie chleba na zakwasie, przygotowywanie posiłków w domu, poszukiwanie równowagi i spokoju - to niektóre z wniosków opracowania.