E-sklep spożywczy Barbora wchodzi na polski rynek
Barbora należy do litewskiej grupy Maxima, właściciela m.in. sieci Stokrotka w Polsce.
Według Andriusa Mikalauskasa, szefa Barbory, marka ugruntowała swoją pozycję lidera na rynkach państw bałtyckich i dojrzała do kolejnego etapu rozwoju na polskim rynku - 6-krotnie większym niż Litwa, Łotwa i Estonia razem wzięte. W pierwszej fazie zakupy w sklepie barbora.pl oferującym produkty spożywcze oraz artykuły codziennego użytku zrobią klienci w Warszawie. Prezesem spółki w Polsce zostanie Andrius Jurgelevičius, który jest związany z firmą od początku jej działalności i obecnie pełni w niej funkcję dyrektora handlowego. Strategicznym partnerem Barbory i głównym dostawcą towarów w Polsce będzie sieć Stokrotka, zarządzana przez Maxima Grupė. Spółka będzie również poszukiwać lokalnych dostawców, oferujących produkty regionalne w różnych kategoriach.
Barbora została uruchomiona na Litwie w 2014 r., a na Łotwę i Estonię weszła w 2018 r. Maxima Grupė jest właścicielem sieci detalicznych Maxima (w krajach nadbałtyckich), Stokrotka (w Polsce) i T-Market (w Bułgarii). Skonsolidowane przychody grupy w pierwszej połowie 2020 r. wzrosły o 6,3% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej do 2,05 mld euro. Skonsolidowany zysk EBITDA wyniósł 163 mln euro. Obroty spółki Barbora w 2019 r. wyniosły 50 mln euro, a w pierwszej połowie 2020 r. zanotowały ponaddwukrotny wzrost rok do roku.
Maxima Grupė jest częścią grupy Vilniaus Prekyba, która kontroluje i zarządza grupą spółek zależnych prowadzących sieci sklepów detalicznych i aptek, a także firmy deweloperskie i zarządzające nieruchomościami w krajach bałtyckich, Szwecji, Polsce i Bułgarii.
(współpraca: Paweł Piasecki)