UCE Research: Pandemia sztucznie "napompowała" e-sklepy

Ponad połowa badanych zamierza jednak wrócić do tradycyjnego handlu po zniesieniu ograniczeń.

Jak wynika z ogólnopolskiego badania „Przyszłość sektora e-commerce w 2021 roku” przeprowadzonego przez UCE Research i Syno Poland dla sklepu internetowego Złote Wyprzedaże, podczas pandemii 29% Polaków zamieniło tradycyjne zakupy na online, 25,2% dokonało nieznacznej zmiany w tym kierunku, a 25,7% przyznało, że łączy obie metody. Całkowicie na kupowanie w sieci przestawiło się 3,4%.

Badanie wykazało również, że osoby, które w małej lub w dużej części bądź też w całości zmieniły zwyczaje, zrobiły to głównie dla bezpieczeństwa – 41,2%. Wpłynął na to też utrudniony dostęp do sklepów stacjonarnych – 32,8%.

Wśród konsumentów, którzy z różnych powodów zmienili swoje przyzwyczajenia, aż 55,4% zamierza wrócić po pandemii do tradycyjnego robienia zakupów. 22,6% osób z tej grupy zapowiada, że pozostanie przy zakupach online, a 22% badanych nie ma jeszcze opinii na ten temat.

– Naiwnością byłoby zakładać, że po ustąpieniu ograniczeń wszyscy klienci będą już tylko kupować online. Dlatego uważam, że zatrzymanie ich w tym kanale to główne wyzwanie dla branży w tym roku. Polacy chcą dokonywać zmian, ale we własnym, komfortowym tempie. Pandemia sztucznie tylko przyspieszyła ten proces. I dlatego odnotowane wzrosty raczej nie będą trwałe. Dopiero młodzi konsumenci, którzy praktycznie urodzili się z komórkami i tabletami w rękach, mają szansę poważnie i trwale zmienić ten rynek, co oczywiście w pewnym stopniu już teraz się dzieje. Jednak na ile i w jakich kierunkach to pójdzie, zależy w głównej mierze od kreatywności samej branży – twierdzi Maciej Tygielski, dyrektor generalny spółki Złote Wyprzedaże.

Badanie zrealizowano metodą CAWI w drugim i trzecim tygodniu stycznia br. na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat. Platforma analityczno-badawcza UCE Research należy do międzynarodowej firmy doradczej UCE Group z siedzibą w Londynie. Na polskim rynku spółka jest obecna od 2007 r. Syno Poland, polskie biuro Syno International założone w 2017 r., dostarcza dane konsumenckie (CDaaS), rozwiązania oraz narzędzia dla przedsiębiorstw działających w obszarze badań marketingowych, rynkowych i społecznych oraz marketingu cyfrowego.

Paweł Piasecki 609 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.