Apple najcenniejszą marką świata w rankingu Brand Finance Global 500

To powrót Apple na czołową pozycję po pięciu latach.

Apple powróciło po pięciu latach na pierwsze miejsce w rankingu Brand Finance Global 500 w br. z wyceną 263,4 mld dol (wzrost wartości o 87%), wyprzedzając Amazon i Google. Apple jest też na pierwszym miejscu w rankingu marek ze Stanów Zjednoczonych. W ocenie autorów rankingu Apple zyskało na dywersyfikacji źródeł przychodów. iPhone w 2020 r. wygenerował połowę przychodów spółki, podczas gdy w 2015 r. było to dwie trzecie. Marka poszerza się o usługi cyfrowe i subskrypcyjne, w tym App Store, iCloud, Apple Music, Apple TV i Apple Arcade. Sklasyfikowany w br. na drugim miejscu Amazon zanotował także pokaźny wzrost wartości o 15%, do 254,2 mld dol. Trzeci w zestawieniu Google jest wyceniany na nieco ponad 191 mld dol. (wzrost wartości tylko o 1,4%). 

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się łącznie siedem marek amerykańskich (oprócz pierwszej trójki Microsoft na 4. miejscu, Walmart na 6., Facebook na 7. i Verizon na 9.), dwie chińskie (ICBC - Industrial and Commercial Bank of China, największy bank na świecie pod względem aktywów na 8. miejscu i We Chat na 10.) oraz jedna koreańska (Samsung na 5. miejscu). WeChat wyprzedził też Ferrari i stał się najsilniejszą marką na świecie z najwyższym wynikiem 95,4 na 100 i oceną siły marki AAA+.

Marka elektrycznych samochodów Tesla najszybciej zyskuje na wartości (wzrost o 158%, do 32 mld dol., od poprzedniego notowania), zostawiając daleko w tyle dotychczasowych gigantów motoryzacyjnych - jest warta tyle ile dziewięć kolejnych marek z tej branży. AMD (mikroprocesory i procesory graficzne) jest natomiast najszybciej rozwijającą się marką technologiczną - zanotowała wzrost wartości o 89%, co dało skok w rankingu o 186 miejsc na 287. miejsce. Wśród marek tracących na wartości z powodu pandemii koronawirusa są przede wszystkim linie lotnicze, a także marki związane z turystyką i gastronomią: Marriott i Airbnb wypadły z zestawienia, a Starbucks, McDonald's i KFC odnotowały spadki wartości.

Szef organizacji płatniczej Mastercard - CEO do końca ub. r., obecnie executive chairman - Ajay Banga został uznany za najlepszego "Opiekuna Marki" wśród stu czołowych CEO.

Brand Finance to istniejąca od 1996 r. niezależna firma doradcza zajmująca się wyceną przedsiębiorstw z siedzibą w Londynie.

Paweł Piasecki 603 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.