Kornelia Samanta: Dyrektorka w Dubaju

Chcecie wiedzieć jak zostałam e-commerce director w agencji w Dubaju, a następnie otworzyłam oddział tej agencji w Warszawie?

Jest rok 2014. Pracuję w teamie obsługującym P&G na rynki CEE w agencji Saatchi & Saatchi IS. W tym samym roku agencja tworzy globalny hub P&G dla e-commerce i e-merchandising (nowość na rynku globalnym). Realizujemy już zatem nie tylko TV i digital, ale coraz więcej projektów e-commerce'owych. Po dwóch latach przechodzę do Dentsu Aegis Network, które obsługuje globalnie projekty e-commerce dla Reckitt Benckisera. I wtedy dostaję propozycję nie do odrzucenia: praca dla Reckitta w ich regionalnym biurze w Dubaju. Zadanie: nadzorowanie implementacji kontentu na rynkach tzw. rozwijających się (kraje Bliskiego Wschodu, Azji, Ameryki Południowej i Afryki), a następnie globalnie. Dodatkowo zbieranie e-commerce success stories z rynków i wdrażanie ich na innych rynkach. Współpracuję wtedy z ponad 60 rynkami na świecie – co okazuje się dla mnie najlepszymi warsztatami z e-commerce, jakie mogłam sobie wymarzyć. Za kolejne dwa lata dostaję telefon od CEO prężnie rozwijającej się pierwszej agencji e-commerce w regionie Bliskiego Wschodu – Liquid – czy nie podjęłabym pracy jako head of e-commerce operations. Wyzwanie podjęłam i podpisałam kontrakt na trzy lata. Dwa minęły w październiku zeszłego roku. To teraz o kraju wiecznego lata i specyfice pracy w tym regionie. 
 
Dubaj znajduje się w pierwszej piętnastce najbardziej luksusowych miast na świecie. Większości z nas kojarzy się z 7-gwiazdkowym hotelem Burj Al Arab, wyspą w kształcie palmy czy największą liczbą luksusowych samochodów na kilometr kwadratowy. Tej samej większości może się wydawać, że gospodarka opiera się jedynie na ropie. Zjednoczone Emiraty Arabskie faktycznie jeszcze wiele lat temu uzależniły swoją gospodarkę od niej (co stanowiło poważne wyzwanie w perspektywie długoterminowej), jednak w celu zmniejszenia wkładu z sektorów związanych z ropą kraj dążył do dywersyfikacji gospodarki poprzez rozwój turystyki, handlu czy w zakresie rozwoju start-upów. Rozwój rynku IT, mediów  wspiera np. Dubai Internet City – założony w 2000 r. park technologiczny, tzw. emiracka Dolina Krzemowa, siedziba wielu gigantów technologicznych, jak Facebook, Google, Microsoft, Cisco czy IBM. To również tu mieszczą się siedziby wszystkich oddziałów agencji międzynarodowych i lokalnych. 90% mieszkańców ZEA pochodzi z zagranicy (ok. 9 mln emigrantów). Kobiety z zagranicy nie mają nakazu chodzenia w burkach, ale np. przed wejściem do centrum handlowego mamy przykaz zakrycia ramion (z moich obserwacji z ostatnich dwóch lat wynika, że nikt tego zalecenia już nie przestrzega). Dubaj jest też od lat w czołówce rankingów najbezpieczniejszych miast świata. A pogoda… od maja do października mamy temperaturę sauny parowej (ok. 40-47 st. C), jednak od listopada do kwietnia temperatura waha się między 20-30 st. 
 
Przede wszystkim należy przestawić się tam na pracę od niedzieli do czwartku. Większość agencji reklamowych pracuje w trybie godzinowym od 10:00 do 18:00, ale prawdą jest, że region jest znany z pracy po godzinach. Tego też oczekuje się od ekspatów, a ponieważ są sprowadzani z całego świata i oferuje się im kontrakty na bardzo dobrych warunkach, mało kto chce się relokować po kilku miesiącach, szczególnie kiedy przeprowadził się z rodziną. Praktycznie w każdej agencji, która zatrudnia powiedzmy ok. 100 osób, mamy przynajmniej minimum 20 narodowości. Czy są wśród nich obywatele Emiratów? Rzadko.
 
Z powodu lockdownu na całym świecie większość firm FCMG postawiła na e-commerce. Rok 2020 również i dla nas okazał się przełomowy – zgłaszali się do nas nawet klienci z Europy. I właśnie wtedy jako head działu zmierzyłam się innym problemem: brakiem zasobów i talentów na rynku. W trakcie pandemii relokacja stała się trudniejsza. Ze względów osobistych jakiś czas wcześniej zaplanowałam powrót do Warszawy i wtedy właśnie urodził się pomysł na otworzenie oddziału w Warszawie i rozwiązanie powyższego problemu. I teraz szkolę kolejne pokolenie ekspertów e-commerce.
 
 Tekst: Kornelia Samanta, e-commerce director w Liquid Omnicommerce, Dubaj/Warszawa
Katarzyna Kacprzak 497 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.