Podatek od reklam - najwięcej zapłacą Google, TVN i Polsat z Interią

Policzyliśmy, które firmy ile zapłacą rządowej "składki od reklam".

Trwa dyskusja o projektowanym przez polski rząd podatku (składce) od reklam. Fiskus zakłada, że uzyska dzięki niemu 800 mln zł rocznie. Spróbujmy więc policzyć, które firmy będą jego największymi płatnikami. Oto nasze wyliczenia rocznej składki-podatku:

Google: 177 mln zł
TVN: 130 mln zł
Polsat (z Interią): 127 mln zł
Facebook: 99 mln zł
TVP: 86 mln zł
Agora: 33 mln zł
RMF FM: 31 mln zł
TV Puls: 19 mln zł
RASP (Onet): 18 mln zł
Eurozet: 18 mln zł
Allegro: 14 mln zł
ZPR Media: 13 mln zł
Polska Press: 10 mln zł
Kino Polska: 5,75 mln zł

Wyliczenia oparliśmy na przychodach z 2019 r., niedotkniętych epidemią koronawirusa. Wyjątek stanowi Allegro, którego ubiegłoroczne przychody prawdopodobnie przekroczą 3,375 mld zł, wobec czego zapłaci podatek od reklam internetowych. Dla uproszczenia pomijamy kwestię reklam tzw. towarów kwalifikowanych, czyli leków, suplementów diety oraz słodkich napojów. Ich reklamy mają być obłożone o połowę wyższym podatkiem. Zwłaszcza w przypadku branży farmaceutycznej to rynkowo istotne, bo ich reklamy stanowią aż 1/4 całego rynku reklamowego w Polsce, a z 20 największych reklamodawców telewizyjnych siedmiu to koncerny farmaceutyczne.

Projektowane przepisy, zwłaszcza w przypadku podatku od reklam internetowych, rodzą wiele paradoksów. Zamysłem resortu finansów było głębsze sięgnięcie do kieszeni międzynarodowych gigantów internetowych. Google Polska w swoim sprawozdaniu rocznym przyznaje się do 247 mln zł przychodów reklamowych. Zapłaciłby od nich 12 mln zł podatku, tymczasem wg projektowanych przepisów musiałby uiścić ponad 10 razy więcej. Polski fiskus nie jest bynajmniej odosobniony w zakusach na kasę od internetowych gigantów. Na przykład Francja domaga się od Google 1,6 mld euro zaległych, jej zdaniem, podatków.

Podatek od reklam internetowych zapłaci największy krajowy portal - Onet, bo należy do międzynarodowej grupy Ringier Axel Springer, ale jego największy konkurent - Wirtualna Polska już nie (Grupa WP zapłaci tylko minimalny podatek od reklam telewizyjnych swojego jedynego kanału WP TV). Agora nie zapłaci podatku od reklam internetowych (głównie z portalu Gazeta.pl), choć stanowią one ponad 30% jej wpływów reklamowych. Za to Interia.pl, czwarty w kraju portal, podatek od swoich reklam będzie musiał uiścić, bowiem grupa Cyfrowy Polsat, do której należy, przekracza wspomniane 3,375 mld zł przychodów.

Z dużych firm mediowych w kraju brakuje wyliczeń dla: Wydawnictwa Bauer (łącznie ok. 400 mln zł przychodów) i Edipresse Polska (ok. 120 mln zł) ze względu na brak danych o ich przychodach reklamowych.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.