Forrester dla AliExpress: Polacy wśród czołowych entuzjastów shoppertainment w Europie

To jeden z wyników badania przeprowadzonego na zlecenie AliExpress w Polsce, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

83% Polaków jest zainteresowanych rozrywką zakupową (shoppertainment), co stanowi najwyższy wynik spośród czterech narodowości zbadanych na zlecenie AliExpress przez Forrester Consulting ("Shoppertainment Is Landing In Europe). Średnia wyniosła 70%, a najniższy wynik (59%) zanotowano w Wielkiej Brytanii. Zainteresowanie shoppertainment zdecydowanie nasiliło się podczas pandemii, kiedy dwie trzecie badanych konsumentów kupowało więcej online, a 31% - znacznie więcej. Jak łatwo zgadnąć, shoppertainment budzi największy entuzjazm wśród ludzi młodych - interesuje się nim 88% osób z grupy wiekowej 18 do 34 lat.

- Chociaż w porównaniu z Azją ten trend w Europie wciąż jeszcze się rozwija, badanie wskazuje na jego rosnący potencjał. Klienci są otwarci na nowe trendy i technologie, które mogą usprawnić ich zakupy. To prawdziwa szansa dla sprzedawców i detalistów, którzy wiedzą, jak strategicznie korzystać z trendów - mówi Vita Chang, kierownik działu Content Operations Ecosystem w AliExpress.

Kategoriami produktów, które konsumenci są najbardziej skłonni kupować w modelu live streaming na platformach e-commerce, są: elektronika (40%), moda (36%) i kosmetyki (32%).

Z badania wynika, że na poszczególnych rynkach trzeba stosować inne strategie w działaniach w obszarze shoppertainment ze względu na różne oczekiwania konsumentów. W Polsce cenione są interakcje z gospodarzem przekazu na żywo i innymi użytkownikami, takie jak czatowanie czy zamieszczanie komentarzy. Hiszpanie mają bardziej praktyczne nastawienie ("najlepsza oferta"), Brytyjczycy cenią wiarygodne i zabawne treści w formacie przyjaznym dla smartfonów, zaś Francuzi preferują zwięzłe treści wsparte autorytetem  influencerów.

Rady, jakie mają autorzy badania dla firm chcących odnieść sukces w tym obszarze w Europie, to skupienie się na funkcjonalności, wiarygodności ekspertów rekomendujących produkty/usługi, zwięzłości przekazu (poniżej 10 minut) oraz zapewnieniu ofert na wyłączność.

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2020 r. na próbie 14 460 respondentów w Polsce, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w wieku od 18 lat wzwyż, w tym 8039 osób, które kupują produkty lub usługi online co najmniej raz na kwartał i są zainteresowane co najmniej jedną formą zakupów.

Paweł Piasecki 609 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.