Nowe badanie potwierdza ekologiczne przewagi aut elektrycznych
Tylko około 30 kg surowca zostanie utracone w cyklu życia akumulatora litowo-jonowego używanego w samochodach elektrycznych, jeśli weźmie się pod uwagę recykling - wynika z badania Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska.
Akumulator pojazdu elektrycznego zużywa zaledwie 30 kg surowców przy zastosowaniu recyklingu (objętość rzędu piłki nożnej) w porównaniu do 17 tys. litrów benzyny (stos baryłek o wysokości ok. 90 m) spalanych przez przeciętny samochód. Postęp technologiczny spowoduje, że ilość litu potrzebnego do wyprodukowania akumulatora pojazdu elektrycznego spadnie o połowę w ciągu następnej dekady - prognozują autorzy badania. Wymagana ilość kobaltu spadnie o ponad trzy czwarte, a niklu o około jedną piątą.
T&E szacuje, że moc wyprodukowanych w Europie akumulatorów wyniesie 460 GWh w 2025 r. i 700 GWh w 2030 r. - to wystarczy, by zaspokoić zapotrzebowanie samochodów elektrycznych.
Cały raport jest dostępny tutaj.
T&E z siedzibą w Brukseli ma 53 członków - organizacje pozarządowe działające na rzecz czystszego środowiska i transportu w 24 krajach Europy, w tym 4 z Polski (Instytut Spraw Obywatelskich, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Warsaw Smog Alert i Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki). Jest też wspierana przez 10 organizacji, w tym WWF France, Ecodes (Hiszpania) czy UECNA (Unia Europejska przeciw uciążliwościom lotniczym).

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.