Instacart zwiększa wycenę do 39 mld dol.

To już drugie podwojenie wartości firmy podczas pandemii. Przed nią była wyceniana na poniżej 8 mld dol.

W ostatniej rundzie finansowania firma oferująca dostawę i odbiór żywności za pośrednictwem strony internetowej i aplikacji mobilnej zebrała 265 mln dol. Rundę, w której spółka zebrała z rynku 265 mln dol., prowadzili obecni inwestorzy, w tym Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, D1 Capital Partners, Fidelity Management & Research Company oraz T. Rowe Price Associates. Nowe fundusze zostaną przeznaczone na reklamę, łączenie klientów ze sprzedawcami detalicznymi, a także zwiększenie zatrudnienia w br. o 50%. W poprzedniej rundzie finansowania przeprowadzonej niecałe pół roku temu, w w październiku 2020 r. Instacart, wyceniono na 17,7 mld dol, a więc ponad dwukrotnie mniej niż obecnie. W czerwcu ub. r. wycena wynosiła 14 mld dol., a przed początkiem pandemii - poniżej 8 mld dol. Daje to więc ponad czterokrotny wzrost w ciągu roku.

Instacart dostarcza artykuły spożywcze z ok. 45 tys. sklepów (należących do ponad 600 detalistów) do konsumentów mieszkających w ok. 5,5 tys. miast w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Spółka deklaruje, że obejmuje swym zasięgiem 85% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych i  70% w Kanadzie. Po wyborze produktów z katalogu na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej kupującemu zostaje przydzielona konkretna osoba (shoper) kompletująca zamówienie i odpowiedzialna za dostawę. W lutym br. Instacart uruchomił usługi dostawy tego samego dnia z 6 tys. sklepów sieci  Family Dollar. 

Pandemia gwałtownie przyspieszyła rozwój kalifornijskiej firmy założonej w 2012 r., jak również całego rynku zakupów spożywczych online. Stanowi on już ok. 10% szacowanej na bilion dolarów wartości całej branży spożywczej, ponad trzykrotnie więcej niż pod koniec 2019 r.  W 2020 roku Instacart poszerzył grono partnerów o ponad 200 sprzedawców detalicznych i ponad 15 tys. lokalizacji sklepów. W lutym br. firma poinformowała, że jest coraz bliżej debiutu giełdowego.

Nowa wycena Instacart dodaje ponad miliard dolarów do fortuny pochodzącego z Indii 34-letniego założyciela spółki Apoorvy Mehty (na zdjęciu). Jego majątek według obliczeń "Forbesa" wynosi obecnie 3,5 mld dol. Mehta pracował wcześniej jako inżynier w firmach Amazon, Blackberry i Qualcomm. W 2010 r. postanowił zostać przedsiębiorcą. Po opracowaniu projektów ok. 20 różnych produktów (żaden, jak sam przyznaje, nie został wdrożony) w 2012 r. założył Instacart, co okazało się strzałem w dziesiątkę.

Paweł Piasecki 642 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.