Xiaomi niekwestionowanym liderem rynku smartfonów

W minionym kwartale Huawei spadł na 6. miejsce, za to mocno rosną Motorola i Oppo.

Według szacunków firmy IDC Polska, monitorującej m.in. rynek smartfonów, w zeszłym roku Polacy kupili ich nieco ponad 8,5 mln szt., czyli o jakieś 700 tys. szt. mniej niż w 2019 r. (-8,5%), przez co rynek zmalał wartościowo o ok. 1 mld zł - do ok. 11,2 mld zł (9,01 mld zł brutto). Przypomnijmy, że z powodu koronawirusa przez kilka tygodni w kwietniu i maju ub.r. zamknięta była większość salonów sprzedaży operatorów komórkowych, co skutkowało niższą sprzedażą telefonów w ub.r. (np. w Orange Polska sprzedaż sprzętu, głównie smartfonów, była w ub.r. mniejsza o -13%). Z tych samych powodów również sklepy z elektroniką, w tym sieci elektromarketów, realizowały w ub.r. niższą sprzedaż.

IDC podaje udziały ilościowe największych marek w ubiegłym roku. Ten ranking prezentuje się następująco: numer 1 - Xiaomi: 32%, dalej Samsung: 21,8%, Huawei: 16,5%, Apple: 10,4%, Motorola: 7,6%, Oppo: 6%. Pozostali: 5,7%.

W IV kw. ub.r. Motorola (Lenovo Polska) była nr. 4 z 12,1% rynku, a Oppo - nr. 5 z 9,6% udziałów. Oppo minimalnie wyprzedziło Huawei, które spadło na 6. miejsce. Pierwsza trójka to: Xiaomi, Samsung i Apple.

Xiaomi jesienią ub.r. wyraźnie wzmocniło zaangażowanie reklamowe (np. pierwsza kampania w TV), pracują dla niego m.in. agencje Open Gate, Bomaye i dom mediowy MediaCom, a niedawno na ambasadorkę marki firma wybrała tenisistkę Igę Świątek. Reklamy smartfonów Samsunga opracowują m.in. agencje VMLY&R, Dfusion Communication i dom mediowy Starcom (np. oryginalne kampanie z raperem Wojciechem Sokołem dla serii Galaxy). Niezmiennie aktywny reklamowo był także w ub.r. Huawei - od 2015 r. ambasadorem marki jest piłkarz Robert Lewandowski, w ub.r. firma rozszerzyła z nim kontrakt na pozostałe rynki w Europie, a do reklam w kraju zatrudniła także inne gwiazdy - np. Małgorzatę Kożuchowską i Marcina Tyszkę. Firma współpracuje reklamowo m.in. z agencjami: DDB, Havas Warsaw, LH i domem mediowym Wavemaker. Z kolei planowaniem i zakupem mediów dla Lenovo w Polsce, które sprzedaje u nas smartfony Motorola, zajmuje się dom mediowy Spark Foundry. Natomiast dla marki Oppo, której ambasadorem został popularny prezenter telewizyjny i dziennikarz Marcin Prokop, pracują reklamowo m.in. agencja House of Hype i dom mediowy Blue 449 i dedykowany team PGP Hub.

Maciej Burlikowski 1635 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.